Framtiden för Formel 1…

I morgon presenteras planera för hur Formel 1 ska se ut efter 2020

I morgon presenteras planera för hur Formel 1 ska se ut efter 2020

På plats i Bahrain och njuter i fulla drag av härlig sommarvärme, runt 30 grader under dagen med andra ord precis som förväntat. Under dagen idag har vi hunnit med en hel del, en stock snus levererad till Kimi Räikkönen, två bra intervjuer med Günther Steiner och Kevin Magnussen och en del annat smått och gott. Noterbart nöjd Magnussen som normalt inte är speciellt pratglad, idag bara rann det ur honom och det märks att han verkligen känner att årets bil är riktigt bra. Självklart var både Kevin och Günther besvikna över utgången senast med depåstrulet men samtidigt är man väldigt angelägna om att komma igång med denna helg och återigen få visa vad man går för.

I morgon fredag är annars en viktig dag för Formel 1, då ska nämligen planerna presenteras för framtiden efter 2020 då det nuvarande avtalet med teamen går ut. Morgondagens presskonferens har av vissa kallats för ”The Brawn ultimatum” vilket naturligtvis syftar på att man nu närmar sig en gräns där Liberty media måste komma med ett konkret förslag och där team som vill vara med ansluter och de som eventuellt är emot kan välja att hoppa av. Nu tycker jag detta är lite väl dramatiskt, det kommer självklart bli en dialog men samtidigt så har man inte råd att vela för mycket.

Det är främst vilken typ av motorer som ska gälla som är knäckfrågan. De stora teamen, främst Ferrari och Mercedes, verkar ogärna vilja ha för stora förändringar då man investerat mycket stora pengar i nuvarande reglemente och just nu också har en klar prestandafördel. Å andra sidan finns t ex Red Bull som väldigt gärna vill få till något annat då man upplever sig ligga en bit efter och förmodligen känner att möjligheterna att komma ikapp är små. Red Bull har inte bara brist på effekt men har inte heller något motorkontrakt klart för 2019 och ställer säkert hoppet till att Honda, tillsammans med systerteamet Toro Rosso, får ordning på sin motor snart och därmed kan vara ett alternativ för nästa säsong.

Om jag förstått saken rätt så är det just ett förslag på nytt motorreglemente som ska presenteras i morgon plus en plan för att utjämna fördelningen av pengarna som sporten drar in, en ytterligare försvårande omständighet när det gäller Ferrari och Mercedes ovilja att förändra. Ska bli extremt spännande att följa detta i morgon fredag som också spås lite av en ”bloody friday”.

Kan för övrigt lägga till att mångårige F1-journalisten Dieter Rencken deltar i nästa veckas F1-podd och då redogör för sina tankar kring Liberty Medias planer för F1:s framtid som presenterar i morgon

Apropå motorer så har Honda redan tvingats byta flera motorkomponenter på Toro Rossos bilar. Pierre Gasly får ny motor (ICE), MGU-H och turbo (de två senare är modifierade efter haveriet i Australien) och det blir ny MGU-H och turbo för Brendon Hartley. Ingen bra start för deras del och det är helt klart så att Honda fortfarande inte har koll på framförallt tillförlitligheten vilket kan bli väldigt smärtsamt under säsongen.

Hos Sauber låter det relativt positivt med förhoppningen att fortsätta förstå sig på årets nya bil. Precis som i Australien ska vi inte förvänta oss någon raketfart under fredagen men som vi såg i Melbourne fanns en hel del skruva på till lördagen och chansen finns för båda bilarna att klara avancemang till Q2 i kvalet på lördag och därifrån ökar givetvis också chansen till VM-poäng på söndag. Inga direkta uppdateringar på bilen denna helg förutom några smågrejer.

Missa nu inte FP1 i morgon med start 12.55