T-wing och problem för Mclaren

T-vingen blir mer och mer vanlig på bilarna, detta är Haas version

T-vingen blir mer och mer vanlig på bilarna, detta är Haas version

Efter någon timmes körning och en rödflagg för Red Bull och Daniel Ricciardo för en liten stund sedan rullar det på hyggligt här nere. Första observationen är att alla utom Mercedes kör med den s k ”hajfenan”, Mercedes kör dock med T-wing och det är man inte ensamma om numera, hittills har jag, förutom på Silverpilen, sett den på Ferrari, Williams och Haas.

T-vingen är extremt nätt och man ser den vibrera ganska ordentligt och känns väldigt delikat rent allmänt. Uppfattningen är att den, precis som hajfenan, ska hjälpa till att lugna ner luften över bakvingen och är nog något samtliga kommer att testa av och till. Pratade lite med Eje om detta och användandet av hajfenan som han tror kommer att användas av samtliga team helt enkelt för att bakvingen sitter så pass mycket lägre i år och får därför betydligt mer störd luft än tidigare när vingen satt högre upp vilket hajfenan bl a hjälper till med

Marcus Ericsson har hittills bara kört fyra varv och när jag var förbi garaget för en stund sedan var det något strul med gaspedalen som man försöker lösa, i övrigt har bilen fungerat som den ska.

Mclaren har inte haft någon lyckad start, redan efter installationsvarvet så upptäckte man ett problem med motorn och dess oljesystem som gör att den sedan dess stått i garaget, inte bra!