Giovinazzi kör första testen för Sauber…

Allt mer talar för att Antonio Giovinazzi kör den första testen för Sauber nästa vecka som ersättare till skadade Pascal Wehrlein

Allt mer talar för att Antonio Giovinazzi kör den första testen för Sauber nästa vecka som ersättare till skadade Pascal Wehrlein

 

 

Jag var visst inte så långt från sanningen i förra inlägget när jag skrev att Antonio Giovinazzi skulle kunna bli inhoppare för Pascal Wehrlein i början på denna säsong. Autosport skriver idag att den italienske GP2-tvåan kommer att köra första testen för Sauber istället för Pascal Wehrlein som inte kan ställa upp med sin skadade nacke. Sauber har inte bekräftat något men även jag har fått signaler om att det blir Giovinazzi som kör den första testen medan Wehrlein fortsätter sin rehabilitering. Självklart hoppas man från tyskt håll att det ska gå att köra test nummer 2 för som som jag skrivit tidigare blir det knappast någon start i Melbourne utan någon testning i förväg. Precis när jag åkte från fabriken mötte jag faktiskt Pascal Wehrlein som även han, precis som Marcus Ericsson,  är med på alla de förberedande möten som hålls innan testerna drar igång, men någon Giovinazzi såg jag dock inte till.

Har alltså som en del redan känner till spenderat dagen hos Sauber i dess fabrik i Hinwil en halvtimme utanför Zürich. Det är en imponerande anläggning man kan visa upp där flaggskeppet givetvis är den gigantiska vindtunneln som en del menar är en av de främsta i världen. Vindtunneln härstammar från tiden då BMW ägde Sauber och man sparade verkligen inte på slantarna, den sägs ha kostat runt 1 miljard svenska kronor att bygga men är även väldigt dyrbar att hålla igång. Hela anläggningen kräver en egen kraftstation för att kunna köras annars slocknar väl hela samhället och det kan nog behövas när de drygtt tre meter höga fläktbladen sätter fart på luften i upp mot 180 km/t. Nu har Sauber som bekant inte haft resurser att använda den fullt ut själva de senaste åren men det finns andra som gjort det istället och fortfarande står kunderna på kö med allt från DTM- till Formula E- och GT-team som vill kolla sina bilar aerodynamiskt. Det är faktiskt inte bara racingteam som hyr in sig heller, även cykel och skidåkning (störtlopp, speedski) har stor nytta att att kunna mäta sig aerodynamiskt och använder den då och då.

Generellt kan man säga att det blåser helt andra vindar hos Sauber just nu, från att verkligen varit körda i botten råder nu nästan växtvärk när man försöker ta igen 3-4 år på 3-4 månader vilket givetvis är omöjligt. Just idag var det lite speciellt då motorn ska startas upp för första gången vilket är närmast lite ceremoniellt där all personal samlas och tar ett glas bubbel och firar att säsongen på något sätt startar på allvar. Jag fick faktiskt en lite glimt av hur bilen kommer och se ut rent färgmässigt och det blir en del förändringar som är svårt att förutse hur det kommer att tas emot, personligen tycker jag det såg bra ut. Det är f ö Saubers 25-års jubileum i år och detta kommer att märkas på bilen på ett eller annat sätt.

Sauber C12

Sauber C12

 

BMW Sauber F108

BMW Sauber F108

En annan höjdpunkt under dagens besök var att få se Saubers första respektive enda vinnande bil i Formel 1. Den första var Sauber C12 som kördes debutåret av Karl Wendlinger och JJ Lehto och den enda som vunnit ett race heter BMW Sauber F108 (herregud vad med småvingar på den bilen) och kördes av Robert Kubica till seger i Montreal 2008. Snacka om två ytterligheter där F108 var från det år då bilarna var som allra mest aerodynamiskt utvecklade och C12 som är raka motsatsen men i all sin enkelhet ändå väldigt vacker.