Ingen karantän för Paddy Lowe…

Paddy Lowe börjar hos sitt nya team redan 1 mars.

Autosport skrev igår att förre tekniske direktören hos Mercedes, Paddy Lowe, börjar jobba hos sitt nya team redan 1 mars. Det är som bekant Williams som blir Lowes nya dress där han blir ”main board director”, vad det nu är, men enligt Autosport så hamnar Paddy Lowe högre upp i hierarkin än vad hans företrädare Pat Symonds var då Lowe, enligt uppgift, även köpt in sig i teamet.

Att Paddy Lowe får börja jobba redan 1 mars måste betyda att han inte behöver gå i s k ”garden leave”, d v s en slags karantän där han måste vara borta från verksamheten en viss tid för att hans förra arbetsgivare, Mercedes, inte ska bli av med några tekniska hemligheter för tidigt. Det känns onekligen väldigt generöst gjort av Mercedes och jag tror det har förhandlats fram tillsammans med övergången för Valtteri Bottas från Williams till Mercedes där Wollf o ca kanske blev tvungna att släppa Lowe för att få loss Bottas.

Oavsett vad så är detta självklart en enorm boost för Williams som på sikt kommer att ha nytta av den erkänt duktige ingenjören. Nu är det inte första gången Paddy Lowe jobbar hos Williams, redan i slutet på 80-talet (1987-1992) var han där som Head of electronics med ansvar för den aktiva fjädringen som tog Nigel Mansell till VM-titeln 1992.

Från 1993 och fram till 2013 återfanns Paddy Lowe hos Mclaren med diverse uppgifter på den tekniska sidan. 2011 blev han teknisk direktör fram till dess han lämnade teamet 2013 för att ansluta hos Mercedes. Paddy Lowe har under sina år i Formel 1 varit med om att ta fram inte mindre än sju VM-vinnande bilar vilket är ett facit som talar sitt tydliga språk och inte minst har han varit stor del i den enorma dominans vi sett från Mercedes de tre senaste säsongerna.

Nu blir det alltså Williams som får åtnjuta hans kunskaper framöver och kanske främst hans vilja att verkligen bli ansvarig för ett helt team vilket blir en ny roll för hans del. Det blir också spännande och se vad han kan åstadkomma med Williams som inte alls har samma resurser som Mercedes och vilka begränsningar det betyder i slutänden