Ferrari mer och mer desperata?

Ska Ferrari försöka locka tillbaka Ross Brann tillbaka till Formel 1?

Ska Ferrari försöka locka tillbaka Ross Brawn tillbaka till Formel 1?

Det går inte riktigt enligt planen för Ferrari i år heller och detta har, enligt vissa medier, gjort att man nu hållit interna möten mellan högsta ledningen och raceteamet för att utröna vilken potential som egentligen finns i årets bil och vad som eventuellt behövs för att hitta de extra tiondelarna som krävs för att på allvar kunna utmana Mercedes om VM-titeln. Detta känns ju igen från rätt många säsonger bakåt och man blir återigen förundrad över hur svårt Ferrari har att verkligen få ut max av alla sina gigantiska resurser. 

Det har genom åren värvats och sparkats folk på diverse nivåer inom Ferrari utan att det egentligen ger något resultat. Från personer nära teamet hörs om mer eller mindre kaos och hur man stressar fram uppdateringar som sedan visar sig ha alltför liten påverkan för farten på banan.

Det senaste ryktet är att man överväger att försöka locka tillbaka Ross Brawn som en slags konsult inom teamet, inte heller detta är något nytt för Ferrari där även gamle stjärndesignern Rory Byrne dammades av för något år sedan där han skulle göra underverk genom att ta en roll som ”konsult” inom Ferrari, av detta såg vi inget.

Det vi kan konstatera är att det inte ligger på förarna ifall det blir resultat eller inte, man har sedan Michael Schumacher la av (slutet på 2000-talets storhetstid) haft bästa tänkbara förarkombinationer med Kimi Räikkönen, Felipe Massa, Fernando Alonso och nu senast Sebastian Vettel i teamet och resultatet är i stort sett oförändrat oavsett vem som kör, nära men inte hela vägen fram.

Nu har jag ingen aning om Ferrari verkligen har ambitioner att locka Ross Brawn tillbaka till Formel 1, detta är ju inget som teamet bekräftat på något sätt. Jag tvivlar dessutom på att Brawn är sugen att ge sig in i hetluften igen, speciellt hos Ferrari som han känner alltför väl och vet hur krävande det kan vara att jobba hos. Förra gången han var där var det som en i en fransk/brittisk delegation som styrde med Jean Todt längst upp och med honom själv och ovan nämnde Rory Byrne som skapade förutsättningarna rent tekniskt och på designsidan. Nu är det italiensk regim vilket är något helt annat, inte för att Arrivabene och Brawn är okända för varandra på något sätt där Ferraris nuvarande teamchef var högsta chef hos storsponsorn Phillip Morris när Ross Brawn jobbade för Ferrari förra gången, men det är inte som när han hade i stort sett fria tyglar att bygga världens snabbaste Formel 1-bil åt Michael Schumacher under Jean Todt.

Personligen tror jag det är mer på det organisatoriska planet som felet ligger, utan att på något sätt veta hur Ferrari jobbar internt kan jag bara konstatera att det inte beror på VILKA som jobbar där utan snarare på HUR, det syns ju på resultaten och att det kvittar vem som designar bilen, kör den eller basar för själva teamet, resultatet blir i stort sett detsamma..

Avslutningsvis en puff för F1-podden som denna vecka gästas av Marcus Ericsson där vi, i en dryg timme, samtalar om hans tredje säsong i F1, om framtiden, om radioförbud och track limits (en diskussion han är oändligt trött på) plus mycket annat.. enjoy!