Safety first…

Att moderna F1-bilar är säkra fick vi ytterligare ett bevis på i Marcus Ericsson krasch på Silverstone

Att moderna F1-bilar är säkra fick vi ytterligare ett bevis på i Marcus Ericsson krasch på Silverstone

Marcus Ericssons krasch förra helgen på Silverstone var återigen ett bevis på hur långt säkerheten i Formel 1 kommit. En avåkning och krasch i över 200 kph är förstås allvarligt och farligt men skadorna blir trots allt mycket begränsade om några överhuvudtaget, i Marcus fall var det en allmänt öm kropp och lite stel nacke.

I morse när jag satt och slötittade på twitter så dök en bild upp som fick mig att haja till på riktigt. Det var Keke Rosberg i en Mclaren från 80-talet fastspänd enbart i chassiet med allt annan ”bodywork” borttagen. Man ser på den bilden tydligt hur exponerad föraren var och jag skrev genast ett sms till Eje där jag bara konstaterade att det inte var konstigt att förare dog på den här tiden med följande sms-konversation

EE: - Marcus krasch kunde varit dödlig på den tiden. Men här är det åtminstone kolfiber chassi. Tänk innan då. Aluminium. Inte så kul att krascha då. Men det blev helt andra skador på den tiden. Man bröt sönder saker då.

JB: – Sant, men för ett lekmannaöga ser det helt galet ut, att någon ville köra dessa bilar?

EE: - Tror du det fanns något val?  Racerförare bryr sig bara om en sak och det är att vara snabbare än sina konkurrenter.

Keke Rosberg i Mclaren MP4/2C från 1986, det har hänt lite med förarsäkerheten sedan dess

Keke Rosberg i Mclaren MP4/2C från 1986, det har hänt lite med förarsäkerheten sedan dess

JB: - Såklart inte.. Och referenserna var väl ställda mot vad som fanns tidigare, dvs ännu farligare bilar.. Troligen tyckte man väl detta var ”state of the art” när det gällde säkerhet..

EE: - Jisses, detta vara ”dyngsäkert” tyckte man. Det var ju kolfiber, och det var slitstarkt sa man då.

JB: - Vi kommer väl som sagt att få samma kommentarer kring huvudskydd om 15-20 år.. Hur kunde man köra utan?

EE: - Typ !!! Glöm aldrig bort att säkerhetsbälten var en revolution. Och det diskuterades länge om det trots allt inte var bättre/säkrare att föraren ramlade ut istället för att följa med in i kraschen. Fattar du?

Självklart fattade jag och jag måste säga att dagens diskussioner om ev huvudskydd för förarna borde enbart handla om hur säkert det är och inget annat. Man blir faktiskt förundrad över hur många som lagt vikt vid det estetiska när det egentligen bara borde finnas ett fokus för en sådan ”feature” på bilen, hur mycket det skyddar.

Testerna på Silverstone är klara och många varv hann avverkas. Mercedes var där med sin 2014-bil också som fanns till Pirellis förfogande där man testade lite nya konstruktioner och material inför 2017 men inte med nästa års dimensioner på däck, såg nämligen att någon efterfrågade bilder på de nya bredare däcken. Den första testen, som blir i Augusti, med nästa års bredare däck kommer Ferrari att utföra med en modifierad bil som ska kunna ge Pirelli relevant data från de däck som testas. Det är Ferrari, Mercedes och Red Bull som har resurser att hjälpa Pirelli med dessa tester och jag läste att Pat Symonds hos Williams var lite bekymrad över att de stora teamen får en ganska stor fördel av att ha råd med dessa tester, som f ö Williams också blivit tillfrågade om att vara med på, Nu är det s k blindtester som görs med de modifierade bilarna men de team som deltar får åtminstone en hum om hur däcken känns även om man inte har en aning om vilken blandning det är eller om det ens är ett däck som kommer att användas under säsongen. Precis som inför årets säsong så måste teamen välja däck till de första loppen utan att ha rullat en meter på dem, men inför 2017 blir det en större utmaning då däcken kommer att vara helt annorlunda mot årets. Inför denna säsong var det enbart mindre justeringar gjorda och man kunde falla tillbaka på gammal data.

Apropå nästa år så har Marcus Ericsson sett de första skisserna på hur nästa års bilar kommer se ut och han var väldigt förtjust måste jag säga. Ska pumpa honom på detta och mycket annat när han är med i podden nästa vecka. Denna vecka är det Erik Stenborg och jag men inför Ungerns GP är det alltså Marcus Ericsson som gästar F1-podden. Veckans podd spelad f ö in under eftermiddagen idag torsdag, håll utkik på mina sociala medier så vet ni när den är publicerad: twitter och instagram – @f1janneb eller https://www.facebook.com/f1janneb