Teamorder eller inte? – Det är den stora frågan…

Lewis Hamilton vann Österrikes GP efter en mycket dramatisk avslutning

Lewis Hamilton vann Österrikes GP efter en mycket dramatisk avslutning

Precis hemkommen från Österrike, blev ett tidigt morgonflyg efter övernattning i Wien, precis som för väldigt många andra i F1-depån märkte jag. De extra timmarna efter racet har gett lite mig mer tid åt att reflektera över gårdagens race. Österrikes GP blev, i mina ögon, ett av de bättre så här långt i år. Loppet hade många olika ingredienser som gjorde att det blev så bra som det blev, ostadigt väder, osäkerhet med däckslitage och därmed ett strategispel men framförallt blev det oerhört dramatiskt om segern mot slutet.

Själva incidenten mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg tycker jag inte det är mycket att orda om. Nico körde inte enligt reglerna och fick en bestraffning i efterhand på 10 sekunders tidstillägg, som i praktiken inte betydde något alls då han han i mål hade 14 sekunder tillgodo på Daniel Ricciardo. Många tycker därmed att straffet blev för lindrigt. Ska man inte förlora något på en bestraffning? Personligen tycker inte jag att det är hur mycket man förlorar som ska bestämma, straffskalan finns för domarna att använda och varje förseelse måste bedömas enskilt och om det Rosberg gjorde inte var värt mer än 10 sekunder tillägg så må det vara så även om det betyder att han i praktiken inte förlorar någon placering. Om tidsstraff ska användas så kan detta inträffa och jag ser inget problem med det. Låt säga att det varit en säkerhetsbil just innan incidenten på sista varvet och hela fältet var samlat vid målgång, då hade 10 sekunder blivit väldigt kostsamt, det är dock fortfarande samma förseelse och man kan inte ge tuffare straff bara för att det ska bli mer kännbart. Ponera att Rosberg gjort något annat som lett till tidsstraff men är i ledningen med 1 minut före nästa bil, ska straffet, som är värt 10 sekunder, förlängas till 1 minut och 10 sekunder bara för att bli kännbart?

Nico Rosberg före Lewis Hamilton fick något oväntat vara den som, mot slutet, fick jaga i gårdagens race

Nico Rosberg före Lewis Hamilton fick något oväntat vara den som, mot slutet, fick jaga i gårdagens race

Det intressanta med kampen mellan de båda Mercedesförarna är mer hur det kunde bli så här på sista varvet. Lewis Hamilton från pole, i en Mercedes, ska väl knappast behöva hamna i ett läge där han måste passera sin teamkompis på sista varvet för att vinna? Det är bara att konstatera att Nico Rosberg gjorde ett väldigt bra lopp igår där han tvingades chansa med strategin för att kunna utmana om segern trots att han startade fem platser bakom sin teamkamrat. Det slutade dock med att Nico Rosberg var på ”fel” däck sista stinten medan Hamilton hade det ”rätta”, vilket Hamilton i och för sig ifrågasatte när han fick reda på att Rosberg bestämt sig supersoft medan Hamilton hade soft de avslutande varven. Det var detta som avgjorde till Lewis Hamiltons fördel i slutänden även om det nog blev väl på marginalen för att alla skulle vara helt lugna med denna omtalade omkörning på sista varvet för seger.

Toto Wolff har sagt efter loppet att han tycker Mercedes ser ut som idioter när förarna kör ihop för andra gången på fem lopp. Jag tycker precis tvärtom, all heder åt Mercedes och hela ledningen i teamet som håller fast vi att låta förarna göra upp om det på banan utan införandet av teamorder. För nu kommer det att på allvar diskuteras internt om det är fog för att införa dessa förhatliga order för att säkra upp maximalt resultat för Mercedes. Jag kan bara hoppas att man kör på som man gjort, jag skulle verkligen tycka det vore tråkigt om vi gick miste om kamper som den igår bara för att Mercedes är rädda om sitt varumärke. Tänk er själva att de efter sista depåstoppen bara sa till förarna att nu håller vi position till målflagg för maximal poäng för teamet, det vill inte jag.

Nico Rosberg blev lite ”bad boy” igår men då ska vi komma ihåg att han själv har fått vika sig ett antal gånger i liknande situationer, inte exakt lika men liknande, som har kostat honom väldigt mycket. Kanada var det senaste tillfället men det finns fler exempel, nu säger jag inte att Hamilton gjorde något fel i t ex Montreal men han var väldigt tuff, på gränsen till det tillåtna och självklart måste Nico Rosberg också sätta hårt mot hårt för att visa sin status. Just igår hade han inte riktigt förutsättningarna för att lyckas med det han föresatte sig och står nu i skamvrån och funderar på nästa drag. Gårdagen var absolut ingen katastrof, det hade kunnat sluta mycket värre med t ex noll poäng och tappad VM-ledning, nu är han fortfarande 11 poäng före i tabellen och har verkligen något att bygga vidare på.

För att avsluta resonemanget om Mercedes och det som hände igår kan man undra hur gårdagens incident påverkar de förhandlingar som Nico Rosberg för med Mercedes om förlängning av kontraktet. Jag vet att Niki Lauda sagt att det inte påverkar men det undrar jag. Jag tror dessutom att det påverkar åt båda håll, vill Mercedes har två vildhästar i samma team även i fortsättningen och hur är det med Nico Rosbergs vilja att vara kvar när han hela tiden riskerar att hamna i skuggan av Lewis Hamilton. Som Eje berättade i sändning i helgen är det gamle storföraren Gerhard Berger som har uppdraget att sköta förhandlingen åt Rosberg, tre österrikare vid samma bord alltså – Toto Wolff, Niki Lauda och Gerhard Berger. Jag skulle ge rätt mycket för att vara med och lyssna på dessa samtal, vilken ton det är, hur man argumenterar för sin sak etc. Jag tror inte det är så klart med nytt kontrakt som parterna själva har uppgett innan den gångna helgen, den brasan tog fart på allvar i förhandlarnas eget hemland.