Presskonferens med Ericsson och Kaltenborn – bara en vecka kvar

En direktsänd presskonferens inför säsongen 2016 hölls igår på Viasat i Stockholm

En direktsänd presskonferens inför säsongen 2016 hölls igår på Viasat i Stockholm

Premiären närmar sig snabbt nu och igår höll Viasat och Viaplay en presskonferens i Stockholm där bl a Marcus Ericsson och Saubers teamchef Monisha Kaltenborn medverkade. För den som följer bloggen var det inga nyheter som presenterades men jag var givetvis tvungen att ställa frågan kring teamets ekonomi som rapporterats vara ansträngd just nu. Fru Kaltenborn sa att hon inte kommenterar sitt teams finanser men medgav att det är tufft just nu av skäl som är kända, små eller inga intäkter under ”off season” plus stora utgifter sammankopplat med bygget av den nya bilen gör det problematiskt med likviditeten. Kaltenborn meddelade att det inte finns någon risk för att teamets deltagande i Formel 1 kommande säsong skulle vara i riskzonen, snarare att detta är något man försökt ta höjd för och förhoppningsvis har full kontroll över inom kort.

Teamen och förarnas val av däck i Melbourne har presenterats i veckan. Intressant och se att alla väljer att gå åt det mjukare hållet jämfört med tidigare år och sett till hur man valt hos Sauber så är det ännu märkligare att man inte körde en enda meter på supersoft under testerna. Sauber var tillsammans med Mercedes och Haas de enda team där det skiljde mellan förarna hur man valt. Felipe Nasr och Nico Rosberg offrade ett set soft mot ett extra set av medium jämfört med sina teamkamrater. Hos Haas valde man än mer aggressivt där Romain Grosjean helt klart räknar med att köra mest på supersoft , Gutierrez aningen mer konservativ och tog ett extra set medium. Intressant med Manor som gått precis rakt motsatt mot övriga team med en jämn fördelning av däck mellan blandningarna, man räknar nog kallt med att inte slösa bort för många set under kvalet då sista platsen nog är deras på förhand. Men hela fyra set medium för Haryanto och Wehrlein känns väl lite i överkant?

Så här alla team och förare valt:

IMG_0673

De som enbart valt ett se medium kommer troligen inte att köra medium alls under helgen, ett set medium och ett set soft behåller nämligen Pirelli för användning i race där den ena eller den andra typen måste köras någon gång under loppet.

FIA har inför premiären också förtydligat vad som är tillåtet att säga över radion till förarna och gjort en lång lista över vad som är ok istället för tvärtom, säkert skulle listan med icke tillåtna meddelanden bli längre och dessutom så blir det enklare för FIA att berätta vad som är tillåtet, då kan man hävda att allt som är sagt utöver detta är ett brott mot reglerna.

Så här ser listan ut över tillåtna radiomeddelanden:

1.You may tell the driver of a critical problem with the car, e.g. puncture warning or damage.

2. You may tell the driver of a problem with a competitor’s car.

3. You may tell the driver to enter the pitlane in order to fix or retire the car.

4. You may give the driver marshalling information (yellow flag, red flag, race start aborted or other similar instructions or information from race control).

5. You may inform the driver about a wet track, oil or debris in certain corners.

6.You may tell the driver to respect the maximum laptime provided it is clear that he is in danger of exceeding it.

7. You may not tell the driver to drive through the pitlane.

8. You may not tell the driver to make his way to the back of the grid.

9. You may not discuss a balance check with the driver.

10. You may not tell the driver to turn off the car.

11. You may not carry out a radio check with the driver.

The teams are allowed to talk freely when the car is in the pitlane before or between any reconnaissance laps, and for added clarity the following specific requests are permitted:

1. You may give instructions to the driver for the following lap.

2. You may remind the driver to do a practice start at the pit exit.

3. You may discuss a balance check with the driver.

4. You may tell the driver to go to the back of the grid.

5.You may carry out a simple radio check handshake with the driver (i.e. ”radio check”, ”got you loud and clear”).

6. You may tell the driver to come back through the pitlane.

7. You may inform the driver of specific pitlane safety concerns such as the pitstop area being full of guests. This message (and only this message) may also be given in the pit entry.

Förutom detta är det tillåtet för teamen att prata fritt med sin förare på gridden eller i depån fram till en minut före formationsvarv. Efter en-minutssignalen så är det bara tillåtet att förmedla till föraren om det är problem med den egna eller en konkurrents bil.

Jag tycker att en restriktivare hållning från FIA angående hur mycket coachning en förare ska få tillgång till är bra, det tvingar föraren att ta större ansvar för det som sker på banan men tvingar också teamen att ha lite mer användarvänliga system för föraren att hantera. Tror att det kommer ta några race då detta kan bli knepigt för vissa men som vanligt så hittar teamen smarta vägar runt detta ju längre de får hålla på. Att vissa förare behöver mer coachning än andra vet vi ju och det sägs t ex att Kevin Magnussens problem att hålla liv i däcken under säsongen 2014 blev klart större först när man stramade åt möjligheten att coacha förarna fullt ut.

COTA (Circuit of the Americas) blir kvar på Formel 1-kalendern

COTA (Circuit of the Americas) blir kvar på Formel 1-kalendern

Glädjande besked också för dem som var otroliga för USA:s GP och dess framtid. Efter att staten Texas, som planerat, drog ner på stödet inför årets race och med de enorma förluster som gjordes i samband med förra årets regnstörda arrangemang har det varit ett frågetecken kring races framtid. Idag meddelar dock COTA:s Vd Bobby Epstein att racet blir av och att man dessutom lyckats boka Taylor Swift att uppträda lördag kväll.

Kul som sjutton att vi får åka till Texas igen, Formel 1 behöver USA och med ett amerikanskt team på gridden i år fanns det ännu större anledning att verkligen hitta en lösning och köra vidare. COTA är dessutom en suverän bana med att köra på där Hermann Tilke verkligen lyckats får till en bra layout som både publik och förare verkar gilla