Fritt fram med motorutveckling från 2017…

Mercedes har lyckats bra med sin motor redan från start

Mercedes har lyckats bra med sin motor redan från start

Formel 1 kommer att skrota det omdiskuterade tokenssystemet för motorerna från 2017, ett beslut som av många mottagits positivt. Token eller poängsystemet, som togs i bruk med införandet av det nya hybridreglementet på motorer, var tänkt att kontrollera kostnaderna för motorernas utveckling under perioden 2014-2019. Motorns olika delar fick ett poängvärde och antalet poäng man fick uppdatera för skulle gradvis minska fram till 2019.

Efter två säsonger av hybridmotorer har man nu kommit fram till att detta poängsystem motverkat sitt syfte, beroende på hur väl en man lyckades bygga sin motor från start så har det blivit för ojämnt mellan de olika tillverkarna med det knappa utrymmet för förbättringar. Renaults Managing Director, Cyril Abiteboul, sa igår vid Renaults presentations av sitt nya Formel 1-team att Formel 1 inte har någon nytta av att farten på banan är så beroende av motorns prestanda och att huvudskälet till att poängsystemet nu tas bort är för att försöka utjämna styrkeförhållandena mellan de olika tillverkarna. En annan avgörande orsak är också att sluta förvirra publiken med bestraffningar baserat på ett för komplicerat poängssystem.

Redan till kommande säsong har det gjorts lättnader i vad som får göras på motorerna och man har även behållit samma antal tokens som var tillgängliga för 2015 men detta blir alltså sista säsongen systemet används.

Honda får större möjlighet att utveckla sig ikapp med  skrotningen av "tokens"

Honda får större möjlighet att utveckla sig ikapp med skrotningen av ”tokens”

Allt detta är givetvis bra, med facit i hand var nog tanken från början bra men där Formel 1 underskattade utmaningen att bygga en väl fungerande hybridmotor. Samtidigt har Mercedes visat att det går och Ferrari har visat att det är möjligt att rätta till eventuella brister, men jag tycker ändå att man införde denna stegvis frysning av motorreglementet för snabbt. Ingen fick någon inkörningstid, hela 2014 borde varit fritt i utveckling så hade man kunna stämma av inför 2015 istället, speciellt som det är så oerhört begränsat med testning inför varje säsong.

Hur vi i publiken har nytta av det som beslutats kommer givetvis av att vi nu kommer få ett betydligt jämnare startfält. Fyra starka aktörer kommer att göra sitt yttersta för att bygga bra motorer utan att ha några begränsningar och det borde även göra det mer attraktivt för någon mer (VW/Audi) att komma in i sporten. Med det införda kostnadstaket för motorer från 2018 kommer detta inte heller att drabba de mindre oberoende teamen budget vilket också får ses som mycket positivt.

Det verkar också som om förarna får gehör för sina önskemål om att Pirelli ska bygga ett ”max attack” däck från 2017, vad jag tror och tycker har jag skrivit om tidigare men jag passade däremot på att fråga vad Eje Elgh har för synpunkt i ämnet

- Det är inte så enkelt som att kalla det Max attack eller inte Max attack. Vad är Max attack och hur länge?    

- Det finns stora risker att det kommer att gnällas åt andra hållet, dvs inget grepp. Och vad händer i relation till att man vill göra F1 fyra fem sek snabbare? Det är en ekvation som inte håller.

- Är ett hållbarare däck automatiskt långsammare?

- Det beror på vad dom menar. Menar de över ett varv eller över en längre distans? Vill de (förarna) pusha över längre distans så krävs en hårdare gummiblandning och förändrad konstruktion och då är det ett långsammare däck som i regel tar längre tid att få upp temperatur i.  

- Men, jag vet inte riktigt vart de vill komma. Det kan mycket väl vara att de vill åt ett däck som inte är lika känsligt och har ett större operativt fönster men Pirelli har aldrig varit ett sådant däck. Alltid ett snävt arbetsfönster, och när man är i fönstret så är dom mycket snabba, problemet är bara att man sällan är i fönstret med Pirellis filosofi. Det är raka motsatsen till t ex Michelin som har ett brett fönster och som vinner i längden där du kan pusha en hel stint. Personligen tror jag inte att Pirelli har den tekniska kunskapen som krävs för att kunna göra däck typ Michelin.

- Väldigt komplicerat låter det som?

- Det stora problemet med nuvarande däck är att om du pushar två varv så är däcken skit sen, eller att du får lite hjulspinn så är greppet borta för all framtid. Det gör att du har en jätteliten marginal och går du över det minsta så är det kört. Det är ett problem som jag tvekar på att Pirelli kan lösa med annat än ny filosofi hur man bygger däcket i grunden.

- Men som sagt, Michelin och även Bridgestone har motsatta egenskaper som innebär att du kan pusha på ett annat sätt. Men de hade heller aldrig en norm att följa hur de skulle bygga sina däck. De såg bara till sitt eget bästa, d v s att visa sig bättre än konkurrenterna. Pirelli försöker motsvara önskemål från F1, FIA eller vilka det är, och ärligt talat tycker jag inte de lyckas särskilt bra. Problemet är att de är ensamma och kan hitta på vilka förklaringar de vill. Och alla köper deras förklaringar som många gånger låter som äkta ”bullshit” i mina öron.

Ord och inga visor från Eje Elgh i detta komplicerade men, för racingen, oerhört viktiga ämne. Vad en ny filosofi för däcken kommer att få för konsekvenser får framtiden utvisa.