För en gång skull en ”normal” fredag…

Nico Rosberg toppade efter den första dagen inför Brasiliens GP

Nico Rosberg toppade efter den första dagen inför Brasiliens GP

Fredagen inför Brasiliens GP hade väldigt mycket ”business as usual” känsla, i och för sig var det ett tag sedan det var just ”business as usual” då det regnat bort många fredagar de senaste tävlingshelgerna. Idag var det dock torrt även om det kom några regnstänk, något som dock inte påverkade nämnvärt.

Rent fartmässigt var det som vanligt Mercedes som dominerade med Lewis Hamilton i topp i FP 1 före Nico Rosberg och omvänt i FP2 med Nico före Lewis. Bakom skuggade Ferrari men, sett till varvtiden, på behörigt avstånd. Sebastian Vettel var nästan en sekund långsammare än Rosberg på i FP2 på sitt fullfartsvarv men det är också tämligen normalt en fredag, det avståndet lär krympa till några tiondelar lagom till kval. Det känns som om Ferrari är förste aspirant på den sista pallplatsen med Red Bull och Williams som utmanare i den kampen.

Red Bull valde att köra den nya uppdaterade motorn från Renault i Daniel Ricciardos bil medan man avvaktar lite med ett eventuellt byte för Kvyat, gissar att Ricciardos fredag ska utvärderas först innan beslut tas om även ryssen ska ta en ny motor med medföljande bestraffning.

När det gäller däcken var den hårda (medium) blandningen ca en sekund långsammare än den mjuka (soft) över ett varv men vi kunde däremot se att livslängden var betydligt längre för medium med upptankad bil. Saubers Felipe Nasr gjorde drygt 20 varv på den hårda blandningen med ett tidstapp på ca en sekund mellan första och sista varv på den stinten. De mjuka däcken höll upp betydligt kortare distans och klarade omkring 10 varv innan det började bli kritiskt, visserligen går det nog att sträcka ut detta ett antal varv ytterligare om man väljer att köra soft (mjuka däck) lite senare i racet när bilen är lättare. Intressant läge därmed för strategerna när det gäller att lägga upp taktiken för söndag, speciellt för de som har möjlighet att välja vilka däck man ska starta racet på.

För Marcus Ericsson var det ingen perfekt dag, första gången på Interlagos innebar några varv i början av FP1 för att köra in sig och i FP2 fick han avbryta sitt fullfartsvarv på mjuka däck innan han kunde fullfölja p g a rödflaggen för Fernando Alonsos Mclaren Honda som återigen råkade ut för ett haveri. Efter detta valde teamet istället att köra sin långstint med upptankad bil, tyvärr hängde inte Marcus riktigt med i teamkollegan Nasr tempo, skilde stadigt upp emot en halv sekund per varv. Marcus försökte göra några fullfartsvarv på soft mot slutet av FP2 men lyckades aldrig riktigt få till det och landade på en relativt blygsam 17:e plats.

Finns således lite att fundera över under natten men jag tror inte det finns någon anledning till oro över att farten inte infann sig just idag. Det är trots allt i morgon och på söndag som det gäller att vara så snabb som möjligt och det har Marcus Ericsson visat ett flertal gånger under året, att han har lyckas vända ett sådant läge.

En liten negativ överraskning var det att Toro Rosso var så långt ner i tidlistan. Max Verstappen och Carlos Sainz hamnade på 14:e repsektive 15:e plats, ovanligt långt ner för att vara Toro Rosso och vi både såg och hörde att det finns lite anledning till oro där  med bl a ett par snurrningar för Verstappen under dagen.

Pos Driver Car Time Gap Laps
1 Nico Rosberg Mercedes 1m12.385s - 42
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.843s 0.458s 39
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m13.345s 0.960s 41
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m13.500s 1.115s 43
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m13.585s 1.200s 39
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m13.603s 1.218s 37
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m13.634s 1.249s 45
8 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m13.710s 1.325s 43
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m13.848s 1.463s 40
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m13.870s 1.485s 42
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m14.056s 1.671s 34
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m14.124s 1.739s 42
13 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m14.134s 1.749s 44
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m14.226s 1.841s 35
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m14.326s 1.941s 45
16 Jenson Button McLaren/Honda 1m14.644s 2.259s 37
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.772s 2.387s 38
18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m15.129s 2.744s 10
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m16.501s 4.116s 35
20 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 1m16.787s 4.402s 35