Formel 1 – både hett och svalt i Nordamerika…

Lewis Hamilton i Sao Paolo under fjolårets Brasilianska GP

Lewis Hamilton i Sao Paolo under fjolårets Brasilianska GP

Bara en dag kvar innan bilarna rullar ut för den näst sista helgen av årets Formel 1-vm. Lite vemodigt att det är på väg att ta slut, har fortfarande känslan av att årets säsong knappt börjat. Nåja, allting har ett slut så också denna säsong.

Igår kom ett antal nyheter som alla hade anknytning till Nordamerika och främst USA. Bl a rapporteras att USA:s GP i Austin kan vara i riskzonen då det ekonomiska stödet från delstaten Texas ska dras ner till nästa säsong vilket betyder att ca 5 miljoner dollar måste hittas någon annanstans. Inte helt lätt givetvis även om det mina öron låter som relativt lite pengar i det stora hela när det handlar om att arrangera ett Formel 1-lopp. Problemet för promotorn av USA:s GP är att den inte bara kan skaka fram en sponsor som ev täcker den kostnaden, enligt avtalet med Bernie Ecclestone så tillfaller alla intäkter från t ex banreklam honom själv och teamen. Detta blev en stor nyhet igår och Bernies E:s egen kommentar var att om man tappar så mycket stöd från delstaten kan loppet vara i farozonen. Som vi alla vet är dock Mr E väldigt angelägen om den amerikanska marknaden och jag gissar att hans uttalande är mer för att sätta lite press på de bestämmande i delstaten Texas. Hur man än ser på det så är ett Formel 1-lopp i Austin enormt bra reklam för delstaten och ger dessutom ganska avsevärda intäkter till bl a hotell och restaurangnäringen.

USA:s GP blev en publiksuccé trots det myckna regnandet. Nu hotas loppet av nedläggning p g a indraget ekonomiskt stöd

USA:s GP blev en publiksuccé trots det myckna regnandet. Nu hotas loppet av nedläggning p g a indraget ekonomiskt stöd

Gårdagens andra nyhet med nordamerikansk anknytning var att mannen bakom bl a USA:s GP i Austin nu också är intresserad av att köpa sig ett eget team. Affärsmannen Tavo Hellmund är tillsammans med ett antal partners intresserad av att köpa Manor under förutsättning att motordealen med Mercedes hänger med och att teamets ekonomi är någorlunda i ordning. Hellmund menar dock att det brådskar lite, han själv och gruppen bakom är inte intresserad om det drar ut på tiden för mycket, helst vill man att affären ska vara genomförd innan årsskiftet. Men även här tror jag det är en fråga om förhandlingstaktik, är man beredd att köpa ett Formel 1-team får man nog leva med att det tar lite tid att komma helt överens.

Svårt att bedöma om detta är bra eller dåligt för Manor, helt klart är det turbulent kring ledningen av teamet där hela den nuvarande ledningen sagt upp sig då man inte är överens med den nuvarande ägaren, irländaren Stephen Fitzpatrick. Kanske kan ett nytt ägarskap locka dessa nyckelpersoner (Graeme Lowdon, John Booth och Bob Bell) tillbaka till rodret. Vem som annars ska sköta teamet om Fitzpatrick inte säljer har jag varken läst eller hårt något om vilket är lite oroande. Lite synd att det blivit så här för precis som jag skrivit tidigare har Manor potential att faktiskt ta några rejäla kliv framåt till nästa säsong tack vare det nya avtalet med Mercedes som motorleverantör. Skulle det börja strula kring ägarskapet är jag rädd för att det tar mycket fokus från förberedelserna inför 2016 och då vet man aldrig var det tar vägen. Låt oss hoppas att detta löses snabbt men tyvärr är jag inte alltför hoppfull.

Ferraris akademiförare Lance Stroll är på väg till Williams?

Ferraris akademiförare Lance Stroll är på väg till Williams?

Till sist då när det gäller nyheter med nordamerikaanknytning så kunde vi igår läsa oss till att blott 17-årige kanadensaren Lance Stroll ser ut att få en utvecklingsförarroll hos Williams F1. Om det är teamet eller Stroll som ska utvecklas är oklart men skämt åsido så är det givetvis så att Lance Stroll har lite att tillföra när det gäller teamets utveckling av bilen, detta är helt enkelt ett sätt för honom att komma in i Formel 1-familjen. Vad detta kommer att leda till får framtiden utvisa, klart sedan tidigare är att Stroll ska köra ett år till i Formel 3-EM för sin pappas team Prema och med tanke på att Lawrence Stroll också införskaffat ett GP2-team till nästa säsong så ser väl karriärvägen rätt klar ut de närmaste åren. En del kanske undrar hur det fungerar att en förare i Ferraris ungdomsakademi kan komma tillhöra Williams, men om jag förstått det hela rätt så är detta med Ferraris goda minne och i samspråk med den ansvarige på FDA, Luca Baldiserri. Gissar att det även att det utgår en viss ekonomisk ersättning till Williams för att ta ombord Stroll, om man nu gör det, men som mångårige Formel 1-kommentatorn Ben Edwards sa till mig i en podcast tidigare i år, ”Det spelar ingen roll hur man tar sig till Formel 1, det är när du väl är inne som du måste prestera”.

Apropå podcast så blir det nog inga fler innan säsongen är över, eventuellt spelar jag in en säsongssammanfattning men inte förrän efter Abu Dhabis GP.

Allra sist en kortis om Lotus som fortsätter att hänga på repen ekonomiskt. På Interlagos så stoppade polis teampersonalen från att packa upp och börja förberedelserna inför helgen, gissningsvis då någon kreditor valt att ta till lagliga medel för att få betalt. Det är som bekant inte första gången detta händer och det är ju ett ganska effektivt sätt att få betalt, att hindra teamet från att jobba under en tävlingshelg, då brukar slantarna komma fram. Renaults övertagande av Lotus sägs ju bli officiellt till finalhelgen i Abu Dhabi så är det kniven på strupen ett tag till.