Red Bull kör Red Bull-motor nästa säsong?

Red Bull till start med egan motorer nästa säsong?

Red Bull till start med egna motorer nästa säsong?

Ska det bli Red Bull själva som levererar motorer till Red Bull Racing 2016? Ja, helt omöjligt verkar det inte vara även om det inte är helt klart ännu. Nyheten kommer från lite olika håll, bl a från motorsportmagazine.com:s Mark Hughes och det hela bygger på att Red Bull själva ska utveckla en ”ny” motor, visserligen baserad på Renaults dito men t ex med en annan förbränningsfilosofi än den Renault själva använder och med ett helt egenutvecklat ERS-system.

Den som skulle bygga/utveckla denna ”nya” motor är Schweizaren Mario Illien som, sedan sent förra året, redan är anlitad av Red Bull för att hjälpa Renault med att komma till rätta med sin motor. Mario Illien har länge varit en framgångsrik motorutvecklare, bl a tillsammans med Paul Morgan (därav namnet ILLMOR som företaget heter) som dock tyvärr omkom i en flygolycka 2001.

Den gamla relationen mellan Adrian Newey och Mario Illien har väckts till liv igen

Den gamla relationen mellan Adrian Newey och Mario Illien har väckts till liv igen

Skulle Illmor bygga motorer åt Red Bull nästa säsong skulle det också väcka liv i den gamla relationen mellan Adrian Newey och Mario Illien, senast de jobbade ihop var säsongen 2003 då Mclaren körde med Illmorutvecklade Mercedesmotorer. Både Newey och Illien får anses vara väldigt extrema när det gäller design och det var kanske just det som gjorde att säsongen 2003 närmast blev ett fiasko, ingen av dem vill ge efter för den andre designmässigt med resultatet att varken bil (MP4/18) eller motor höll för påfrestningarna.

Det som fortfarande kan vara ett frågetecken innan en lösning med Illmormotorer för Red Bull nästa säsong kan vara klar är hur man ser på att det i grunden är en Renaultmotor. Vem äger rätten till motorerna, den s k IP (Intellectual Property)? Detta är avgörande för under vilka förutsättningar som denna ”nya” motor skulle utvecklas. Ska man se på detta projekt som en helt ny tillverkare med allt vad det innebär för utveckling med hjälp av tokens och t ex att man har tillgång till fem motorer den första säsongen (den regeländring som gjordes för Mclaren Honda under årets säsong). Troligen följer den Renaults utnyttjande av tokens fram till dags dato och fortsätter därefter på egenhand enligt gällande regler.

Tycker det låter som spännande utveckling av denna ”sura” historia kring Red Bulls motorleveranser i framtiden. Illa skött anser många och tvingar nu kanske Red Bull att investera stora pengar i att utveckla en egen motor, för billigt kommer det inte att bli. Fördelen är väl att man kommer ha full kontroll på utvecklingen av motorn och därmed lättare att få till skräddarsydda lösningar som passar resten av bilen.

Här kan ni läsa en mer initierad sammanfattning av läget av teknikexperten Matt Somerfield (@SomersF1)