Back in business…

Hemma igen efter en lång turné till USA och Mexiko

Hemma igen efter en lång turné till USA och Mexiko

Hemma i ett höstgrått Sverige och med dator igen, ledsen om det dröjt lite med uppdateringar på bloggen på sistone ska verkligen försöka höja tempot den närmaste tiden.

Några ord om Mexikos GP allra först, ett race som aldrig riktigt lyfte underhållningsmässigt. Många har menat att det berodde på banans layout men där håller jag inte med, att det blev så avvaktande som det blev berodde främst på en sak: Bromsar! Svårigheten att få ordentlig kylning på bromsarna var det som gjorde att ingen egentligen kunde vara speciellt aggressiv, för t ex Marcus Ericsson var det verkligen kris med bromsarna redan på femte varvet och efter detta blev det ett race som verkligen handlade om att köra smart. Detta var ingalunda något isolerat problem för Sauber utan alla hade samma bekymmer och då förstår man också att det mest handlade om att ta sig i mål snarare än att försöka köra om vid första bästa tillfälle, ett omkörningsförsök för mycket och det hade blivit en bruten tävling istället.

Felipe Nasr tvingades bryta Mexikos GP med överhettade bromsar

Felipe Nasr tvingades bryta Mexikos GP med överhettade bromsar

Det intressanta är dock hur nästan alla lyckades med uppgiften att köra på ett sätt som gjorde att man klarade sig till mål, undantaget var Saubers Felipe Nasr som överhettade sina bromsar att han till slut tvingades bryta. Nasr klagade egentligen hela helgen över att bromsarna inte kändes som de skulle och det blev nästan som en självuppfyllande profetia när han tvingades parkera inne i den stora baseballarenan. Både Eje och jag var mycket förvånade över hur väl alla anpassat sig till förutsättningarna och det som på förhand såg ut att bli ett race med stort manfall, blev snarare tvärtom.

Jag tror det var många som inte fann den ”vanliga” känslan i bilen under helgen och det var också väldigt speciella förutsättningar. Banans asfalt var helt ny och hade inget grepp överhuvudtaget i början, dessutom spelade den höga höjden in på hur bilarna kändes. När det är på det viset måste man på något sätt bortse från hur det känns och istället se på varvtiden mot konkurrenterna om man gör rätt eller inte med inställningarna på bilen, det kommer ändå aldrig att kännas som ”normalt”.

Marcus Ericsson fick toppbetyg för sin insats i Mexiko

Marcus Ericsson fick toppbetyg för sin insats i Mexiko

Marcus Ericsson fick i flera medier högt betyg för sin insats i Mexiko, mycket välförtjänt och det var en strong insats som Marcus själv rankade som en av bästa race i F1-karriären. Som alla sett i tabellen är Ericsson långt efter Felipe Nasr men man får också väldigt klart för sig att tabellen knappast speglar verkligheten baserat på ett sådant race som vi såg i söndags. Vi kan även ta loppet i Texas där Marcus Ericsson, då klart före Nasr på banan, fick bryta medan Felipe körde vidare mot en slutlig sjätteplats i mål efter bl a fem depåstopp. Det går liksom inte att titta på tabellen enbart för ett göra en bedömning, samtidigt handlar det om att ta så många poäng som möjligt i Formel 1, oavsett hur det går till. Kul ändå att Marcus Ericsson har vänt i den interna kvalstatistiken, från underläge 6-1 efter sju race är det nu, tio lopp senare, 9-8 till Ericsson och detta ger en mer rättvisande bild av styrkeförhållandet i Sauber just nu.

Det som är tråkigt är att Sauber fortsätter att halka efter och det hela är förstås en ekonomiskt fråga. Det går inte att köra tre fjärdedelar av säsongen utan att uppdatera och därefter komma med ETT stort aeropaket som man får mycket knappt om tid att ”köra in sig på” och sedan tro att man ska kunna konkurrera. Utvecklingen av en bil i Formel 1 är en ständigt pågående process och här måste Sauber till nästa säsong skaffa sig bättre förutsättningar om man ska kunna hänga med. Anledningen till att Sauber har gjort som man gjort är att resurserna saknats under året, troligen beroende på svag likviditet som gjort att man varit tvungen att prioritera. Förhoppningsvis ska det dock se lite bättre ut nästa säsong, vilket som sagt är ett måste om man inte fortsätta att halka efter.

Force India började säsongen lite svagt men har allt eftersom blivit bättre och bättre

Force India började säsongen lite svagt men har allt eftersom blivit bättre och bättre

Utan att exakt veta så tror jag t ex Sauber och Force India är någorlunda jämförbara rent resursmässigt men här har vi två team som valde att ta sig an säsongen på lite olika sätt. FI valde att starta med sitt gamla chassi och körde inte full försäsong medan Sauber satsade på en ny bil och var, tvärtom mot FI, starka under försäsongstesterna. Sett till hur säsongen fortskridit för de båda teamen kan man lätt konstatera att Force Indias utveckling varit klart starkare än Saubers.

Force India har nu tvingats vända sig till Bernie Ecclestone för att försöka få förskottsbetalning på de pengar som man rätt till baserat på placeringen i årets konstruktörs-VM. Jag drar därmed slutsatsen att FI i år spelat ett högt spel, satsat hårt på att utveckla bilen med pengar som man räknar med ska komma in senare och som man faktiskt också ser ut lyckas med. Att man nu försöker få förskott beror sannolikt på att det är ansträngt i kassan där det mesta troligen betalats på kredit, krediter som nu måste betalas av. Skulle inte förvåna mig om det blir ett lite tyngre år nästa säsong av just denna anledning, den kraftsamling som Force India gjort i år kan eventuellt få lite surt efter sig.

Tycker också detta speglar rätt bra hur illa ställt det är för privatteamen i Formel 1 som tvingas till extraordinära lösningar hela tiden för att hålla huvudet över vattenytan, om det så handlar om att köra på kredit eller att gå med på konstiga ekonomiska uppgörelser med förare som i sin tur inte levererar det som är överenskommet. Ingen har väl glömt kaoset i Australien för Sauber som väldigt mycket berodde på okonventionella uppgörelser ekonomiskt mellan team och förare som var svårbevisade juridiskt.