In med en oberoende motortillverkare!

Cosworth CA Formel 1 motor som användes senaste gången företaget var i Formel 1 2009-2013

Cosworth CA Formel 1 motor som användes senaste gången företaget var i Formel 1 2009-2013

I dessa dagar av motordiskussioner, huruvida dagens reglemente är för komplicerat, om det är på tok för dyrt och om Red Bull kommer att ha några att köra med nästa säsong så dyker en fundering upp som jag uppmärksammades på i Ryssland. Varför finns ingen oberoende motortillverkare i Formel 1?

För den som vill tävla i Formel 1 finns idag bara fyra alternativ, eller i praktiken enbart två. Mercedes och Ferrari är de enda som levererar motorer till fler än det egna teamet medan Honda är exklusiva för Mclaren och där Renault håller sig enbart till Red Bull (Toro Rosso). Renault kommer förmodligen att köra i egen regi nästa säsong och har sagt att man inte längre är beredd att sälja motorer till ev kunder, man vill koncentrera sig på det egna teamet, en fullt förståelig ståndpunkt så som saker blivit. Man undrar var en eventuell oberoende motortillverkare finns som skulle kunna bli ett bra val för de mindre teamen och för t ex Red Bull som situationen är just nu.

Den första man tänker på är Cosworth, det brittiska företaget som grundades i slutet på 50-talet av Mike COStin och Keith DuckWORTH, där av namnet. Den brittiska motortillverkaren har varit inblandad i många olika typer av racing genom åren men är kanske mest känd för sin DFV (Double four valve) V8 som vann otroligt mycket under en lång period i Formel 1. Cosworth är faktiskt näst bäst genom tiderna, bakom Ferrari, på listan över motortillverkare som vunnit i Formel 1.

Sedan 2013 finns dock inte Cosworth med i motorsportens kungaklass och min gissning är att det beror på det nya hybridreglementet som har varit alltför dyrt att utveckla fram. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med resurser för ett företag som enbart livnär sig på att bygga motorer att klara sig till skillnad från de stora biltillverkarna som kan avsätta betydligt större budget.

Mercedes, Ferrari, Honda och Renault är alla i Formel 1 för att vinna och för att i förlängningen kunna sälja bilar. Ingen av dessa jättar är i Formel 1 av sportsliga skäl. Det ansvaret mot själva sporten ligger istället på FIA (som ansvarar för Formel 1 sportsligt) och Bernie Ecclestone (som bär yttersta ansvaret för Formel 1 kommersiellt). Mot bakgrund av detta är det inte alls konstigt att situationer som den kring vilka motorer Red Bull ska köra uppstår. Varför skulle t ex Mercedes och Ferrari riskera att få stryk av ett team som kör med deras motorer?

Samarbetet mellan Red Bull och Renault har knakat ordentligt i fogarna, men vilka alternativ finns?

Samarbetet mellan Red Bull och Renault har knakat ordentligt i fogarna, men vilka alternativ finns?

Formel 1 behöver lite oberoende från de stora drakarna och där kan en bra början vara att det finns en oberoende motortillverkare igen som kan sälja till de mindre teamen och dem som inte vill spela andrafiolen bakom en större tillverkare. Nu kan en sådan ”andrafiol”, av olika skäl, säkert vara bra för vissa team medan andra skulle trivas bättre med att inte tvingas till t ex specifika föraravtal för att man kör en viss motor eller att aldrig få köra den senaste versionen av en motor. Tänk om man dessutom hittade ett sätt att jämna ut mellan de olika motortillverkarna så att det som mest inte skiljer mer än någon enstaka procent i prestanda istället för 10-15 som det är nu. Då skulle det faktiskt vara möjligt att hitta fart genom innovativa lösningar i designen, på den punkten håller jag faktiskt med Adrian Newey.

Det finns ett problem med en oberoende motortillverkare, det är kostnaden för att vara med. Prislappen till de som köper de oberoende motorerna skulle bli på tok för hög om t ex Cosworth skulle kunna göra någon vinst. Som jag skrev tidigare kan de stora tillverkarna skaka fram pengar för utveckling till sin egen motor och ser sedan till att det blir en hygglig affär genom att ta betalt av sina kunder, men jag tror inte det blir någon plusaffär på själva motorn. För t ex Mercedes, som just nu dominerar i Formel 1, så går nog affären ihop totalt sätt på all bilförsäljning och så men som redovisades för en kort tid sedan så gjorde själva raceteamet en rejäl förlust förra säsongen.

En lösning för att skapa ett oberoende motoralternativ är någon form av subvention. Antingen att pengarna kommer från Formel 1:s intäkter eller att man helt enkelt säljer namnet på motorn till ett annat varumärke. Säg att Force India skulle köra med Costworth men att motorn märks med varumärke från databranschen (t ex Dell). På så sätt skulle det kunna bli en ok affär för någon oberoende att börja delta i Formel 1 igen. Detta har, enligt Formel 1:s egen ekonomireporter Dieter Rencken, redan diskuterats och att Bernie Ecclestone har börjat dra i lite tåtar.

Nu ska de fyra motortillverkarna som är med i Formel 1 idag ha ett möte med FIA för att se över de nuvarande reglerna för utveckling av motorerna. Det är idag väldigt svårt för någon att komma ikapp såsom reglerna ser ut just nu, t ex så måste nästa års motor vara färdiguppdaterad och homologerad den 28 februari nästa år vilket är några dagar efter den första försäsongstesten. Ambitionen med detta möte är givetvis att hitta en lösning som alla nöjda med men ska något kunna genomföras redan till nästa säsong så måste alla tillverkarna vara helt eniga för att förslaget ska godkännas och tas vidare i F1 Commission och där ska det återigen vara total enighet mellan teamen för att en ändring ska gå att få till. Man kan ju fråga sig hur sugen t ex Mercedes är på att eventuellt tappa sitt försprång, även om man är medveten om hur den uppkomna situationen skadar sporten i stort. Samtidigt så kan eventuella förändringar får stor påverkan på hur Red Bull gör inför 2016. En utmaning för alla inblandade – minst sagt!