Motorkaoset hos Red Bull allt värre…

Trots en stökig fredag fick Fernando Alonso lite varv gjorda med sin nya uppdaterade motor

Trots en stökig fredag fick Fernando Alonso lite varv gjorda med sin nya uppdaterade motor

Det blev en tämligen miserabel fredag inför Rysslands GP. Först ett större dieselutsläpp på banan som fördröjde FP1 med en halvtimme plus att banan aldrig blev riktigt bra, därefter regn som gjorde att de flesta valde att stanna i garaget under FP2. Den enda som verkligen försökte få något vettigt gjort var Fernando Alonso som behövde få lite varv för att köra in den nya uppdaterade motorn som Honda har använt sina fyra sista tokens på. Enligt Alonso själv så var den nya motorn ett steg i rätt riktning men innebär samtidigt att han har 25 platsers nerflyttning efter kvalet och startar därför sist på söndag. Men som han själv sa så är startpositionen av mindre betydelse då det är viktigare att i detta läge få köra ett helt race för att få förbättringarna bekräftade än att stå 2-3 platser högre upp på gridden. Jenson Button, i den andra Mclaren-bilen får köra den tidigare versionen av motor då bara en ny fanns tillgänglig.

För Marcus Ericsson blev det inte heller någon bra dag. Den första träningen var vikt åt ett omfattande testprogram för att kunna lära sig mer om hur de nya uppdateringarna kan optimeras, av detta blev inget med dieselutsläppet och FP2 regnade som bekant bort. Nu får man nöja sig med en slags kompromiss under FP3 och göra det bästa av saken, men som Marcus själv sa, det är lika för alla.

Vad händer egentligen hos Red Bull, kommer de att ha några motorer att köra med nästa säsong?

Vad händer egentligen hos Red Bull, kommer de att ha några motorer att köra med nästa säsong?

Dagens största nyhet är ändå att det verkar bli så att inget av Red Bull-teamen kör med Ferrari-motor nästa säsong. Vi har idag, från en säker källa, fått bekräftat att Toro Rosso låg långt fram i förberedelserna att köra Ferrari-motor av 2015 spec nästa säsong men att ägaren Dietrich Mateschitz sagt nej till att köpa några Ferrari-motorer överhuvudtaget då Ferrari vägrar sälja motorer även till Red Bull. Soppan blir allt värre kring Red Bull och vilka motorer man ska använda nästa säsong och nu ställs hoppet till att lappa ihop relationen med Renault. Visst hade det varit möjligt att låta Toro Rosso köra Ferrari-motor medan Red Bull fortsatte med Renault (om man nu lyckas med en sådan uppgörelse), men hur det skulle se ut om Toro Rosso plötsligt körde ifrån Red Bull om Renault-motorn fortsätter att vara för dålig.

Läget blir allt knepigare och jag börjar verkligen undra om man reder ut detta, den allmänna uppfattningen i depån är att detta är extremt illa skött av Red Bull och Dietrich Mateschitz, att man helt enkelt spelat ett allt för högt spel.