Mark Webber ute i ogjort väder…

Mark Webber är missnöjd med förarnivån i Formel 1 just nu

Mark Webber är missnöjd med förarnivån i Formel 1 just nu

Har både sett på SKY och läst Mark Webbers kommentarer om att Formel 1:s föraruppställning tydligen inte är bra nog just nu. Eje Elgh reagerade på detta och ni har kanske läst hans respons på viasatsport.se.

Kort menar Mark Webber att nivån på förare just nu är för låg och han säger sig vara väldigt frustrerad över att så många kan komma in i Formel 1 enbart tack vare pengar. Vad han däremot inte sagt i någon intervju, och som kanske inte alla känner till, är att han samtidigt jobbar frenetiskt för att få in GP2-föraren Mitch Evans i Formel 1. Problemet är bara att det saknas finansiellt stöd för Evans som med nöd och näppe har råd att köra i GP2.

Ponera att Mitch Evans skulle ta sig till Formel 1 2016, då skulle han göra det efter 3 säsonger i GP2 med 1 vinst, 14 pallplatser och 0 pole positions. Ett ganska hyggligt resultat men knappast något som sticker ut. Denne förare vill alltså Mark Webber ha in i Formel 1 samtidigt som han då säger, och han namnger dem faktiskt i BBC:s artikel, att t ex Felipe Nasr och Marcus Ericsson är två förare som inte borde vara i Formel 1, båda med starkare CV än Mitch Evans, för att de inte håller måttet utan bara är i Formel 1 tack vare stort sponsorstöd.

Mitch Evans med sin manager Mark Webber

Mitch Evans med sin manager Mark Webber

Roade mig med att titta lite på hur Formel 1 säsongen 2002 såg ut, samma år som Mark Webber gjorde debut i Minardi. Först och främst ska vi vara helt klara på att Webber inte debuterat i Formel 1 utan att någon betalat för det och det vara garanterat inte Paul Stoddart (Minardis dåvarande teamägare) som gjorde det, snarare en utomstående finansiär.

Om vi börjar bakifrån så var det Mark Webber (mästare i F3000 international 2001) och Malaysias Alex Yoong (18:e i Formula Nippon 2001 var hans ingångsresultat) som körde för Minardi.

Toyota var nystartat och körde med Alan McNish (testförare och innan dess sportvagn för Audi) och Mika Salo (också teamets testförare 2001, dessförinnan Sauber)

Arrows körde med brasilianaren Enrique Bernoldi (Arrows 2001, 21:a totalt – 0 poäng. Före det var det F3000 intl, totalt 18:e, 5 inkörda poäng) och Heinz Harald Frentzen (Veteran som debuterade 1994 och hade en 2.a plats i VM 1997 som bäst med Williams)

Jaguar hade Eddie Irvine (Flera säsonger för Ferrari innan flytten till Jaguar där 2002 var hans sista säsong i Formel 1) och Pedro De La Rosa (kom med tre fulla säsonger i Formel 1 och en 16:e plats totalt som bäst)

Renault mönstrade Jenson Button (sitt tredje år i Formel 1, det andra med Renault där det blev en 17:e plats totalt med 2 poäng 2001. Innan Formel 1 var det Formel 3 där han blev totatrea i Brittiska F3 1999) och Jarno Trulli (veteran i Formel 1 som debuterade 1997, kom närmast från Jordan).

Ju längre vi upp vi kommer i startfältet desto mer etablerade förare men två förare till bör nämnas och det är Takuma Sato som kom till Formel 1 som regerande mästare i Brittiska Formel 3 och med diverse testuppdrag för BAR Honda. Vi hade även Felipe Massa som kom till Sauber som mästare från det Europeiska Formel 3000-mästerskapet som då inte var speciellt högt rankat bland matarserierna till Formel 1.

Vad man kan konstatera är att nivån på förare 2002 knappast var bättre än nivån på förare i årets mästerskap. Det är inte fler förare bidrar med budget idag än vad det var då, möjligen är summorna jämförelsevis större nu än vad det var på den tiden men det har ju med ekonomin för Formel 1-stallen att göra generellt. Mark Webber har helt enkelt inte rätt när han påstår detta i diverse medier de senaste dagarna. Man kan alltid argumentera hur man mäter en förares skicklighet och idag finns inget annat sätt än att, när du väl kommer till Formel 1, göra så bra resultat som möjligt. Allt beror på vilket material du har och ett bra exempel är förarna i Toro Rosso som enligt många har imponerat så här långt. Frågan är bara hur mycket de t ex imponerat i en Caterham eller i årets Manor.

Mark Webber sitter idag på sidan och får inte in sin förare Mitch Evans i Formel 1 för att pengarna inte finns och det gör honom frustrerad. Givetvis vet Mark Webber hur medierna fungerar och på vilket sätt man får uppmärksamhet. Att både SKY och BBC hakar på är ingen skräll men lite research hade slagit håll på hans resonemang ganska snabbt.