Storbritanniens GP – en fråga om timing.

Williams öppnade gårdagens race starkt och ledde länge Storbritanniens GP dubbelt

Williams öppnade gårdagens race starkt och ledde länge Storbritanniens GP dubbelt

Sitter på Heathrow dagens efter Storbritanniens GP och väntar på att få flyga hem. 140.000 åskådare på plats på Silverstone under söndagen och följdaktligen köer därefter på väg ner mot London igår och därför måndagsflyg hem.

Gårdagens race blev mer spännande än jag vågat drömma om, mycket tack vare Williams briljanta start och öppning på racet. Felipe Massa kom iväg före Lewis Hamilton, som dock tappade andra platsen till Valtteri Bottas i omstarten när säkerhetsbilen gick in efter att förstavarvetincidenten var uppklarad efter lite för aggressiv körning på Massa när det blev grönt att rejsa igen. Således Felipe Massa före Valtteri Bottas i inledningen och det läget syntes ganska klart att Bottas hade lite mer fart och han bad också om tillåtelse att få attackera. Teamet nekade och ville att förarna skulle hålla sina positioner för att inte riskera något med Mercedes. Först efter några varv, när saker och ting lugnat ner sig en aning, fick Bottas tillåtelse att köra om Massa – Om han kunde göra en ”clean pass”, d v s utan att riskera vare sig sig själv eller Felipe Massa i den andra bilen. Några sådana marginaler fanns dock inte för Valtteri som blev kvar bakom Massa.

Man kan kritisera Williams för att vara lite för försiktiga men jag tror faktiskt inte det gjort någon större skillnad på slutresultatet om Bottas ”fått” köra förbi. Utgången hade blivit densamma i fighten med Hamilton så länge det var torrt och i blött fungerade inte Williamsbilen alls

Mercedes och främst Lewis Hamilton var för starka igår också men fick jobba lite hårdare än vanligt. Hamilton tog över ledningen när det var torrt i samband med depåstoppen och var efter det egentligen aldrig hotad. Menade själv att beslutet kring tidpunkten att komma in för intermediates när det börjat regna var hans bästa i karriären vilket kanske är att överdriva en aning men visst valde han rätt medan Rosberg körde ett varv till och tappade många värdefulla sekunder på detta.

Marcus Ericsson gjorde ett bra lopp igår men lite oflyt med timingen och några depåstopp för mycket grusade möjligheterna till nya VM-poäng

Marcus Ericsson gjorde ett bra lopp igår men lite oflyt med timingen och några depåstopp för mycket grusade möjligheterna till nya VM-poäng

Det var ett knepigt läge när skurarna började komma in och så här i efterhand kan man sitta och peka finger åt alla möjliga håll. Jag tror att ingen egentligen kan hyllas eller kritiseras i dessa situationer, det är helt enkelt tur, t ex med var man befinner sig på banan när regnet väl kommer. Ta Marcus Ericsson som ett exempel, hade regnet kommit 20 sekunder tidigare när man bestämde sig för det tredje depåstoppet hade beslutet att välja torrdäck för några enstaka varv aldrig uppkommit. Det är små marginaler och vissa vinner och andra förlorar men ingen har egentligen gjort ett bättre eller sämre jobb.

Det enda som jag tycker är lite märkligt med Saubers taktik är att man egentligen bara tävlade mot Alonso om sista poängen och att i det läget, som Monisha Kaltenborn sa i vårt magasin, chansa på ett litet fönster utan regn och två varv på slicks. Jag tror faktiskt att Marcus själv också trodde han skulle få ett nytt set intermedatedäck när han kom in tredje gången. Nu fick han torrdäck men istället för två snabba varv på medium hann Marcus Ericsson bara till utfarten från depån innan det öste ner och det var bara att halka runt ett varv och komma in igen och i slutänden en missad VM-poäng. Fram till regnet kom gjorde dock Marcus Ericsson en mycket bra tävling med överraskande bra fart på främst den hårda gummiblandningen. Starten bör väl också nämnas där Ericsson tog en gruvlig revansch på sig själv efter tjuvstarten i Österrike. ‘

Ferrari förarna här tätt tillsammans strax efter start, i mål var det dock större avstånd

Ferrariförarna här tätt tillsammans strax efter start, i mål var det dock större avstånd

Rätt timing kring däckvalen när regnet kom var något som Ferrari hade lite blandad framgång med. Sebastian Vettel chansade rätt och tog sig förbi Williams och var trea i mål medan Kimi chansade fel och slutade åtta. Så små marginaler är det och hur många radarekon man än kan titta på vid depådisken går det aldrig att veta exakt vad som kommer att ske med vädret.