Mercedes dominerade första dagen på Silverstone…

Nico Rosberg var starkast den första dagen inför Storbritanniens GP

Nico Rosberg var starkast den första dagen inför Storbritanniens GP

Om jag på förhand, inför helgen, trodde att Mercedes skulle vara överlägsna på Silverstone så är jag inte mindre övertygad efter att ha sett den första dagens båda träningspass. Över en sekund före närmaste konkurrent i FP1 och knappt fyra tiondelar i FP2 – med marginal. Det intressanta är att det ser ut som om Nico Rosberg känner sig mest bekväm medan Lewis Hamilton har haft problem att hitta den rätta balansen. Nu är jag helt övertygad om att det kommer se betydligt bättre ut för Hamilton i morgon men lite oroad tror jag han är över att den rätta känslan inte infann sig idag.

Fredagarna är annars lite svåra att bedöma då i stort sett ingen kör med de motorer som ska användas i racet. Flera, t ex Williams, såg blekare ut än väntat och i deras fall tror jag det har med det antal km i träningsmotorn som börjar ta slut. Säkert körs den motorn som användes idag betydligt lugnare än vad som är möjligt och därför hamnade man 10:a och 13:e på sista träningspasset. Istället var det Red Bull som såg bäst ut bakom de två bästa teamen. Det sägs att teamet hade en positiv test i Österrike för en dryg vecka sedan och har kanske hittat lite mer prestanda från främst chassit. Daniil Kvyats gjorde sin bästa tid på den hårda blandningen vilket förvånar en aning

Force India har äntligen debuterat sin B-spec bil och såg fortsatt starka ut

Force India har äntligen debuterat sin B-spec bil och såg fortsatt starka ut

Force India har nu debuterat sin B-spec bil och de initiala kommentarerna från förare och team är positiva. Nico Hülkenberg lyckades bäst av de båda förarna med 8:e tid. Även Toro Rosso ser bra ut och kanske ligger det något i Max Verstappens kaxiga uttalande på torsdagens presskonferens där han menade att hans team har det näst bästa chassit på gridden.

Sauber har definitivt inte det bästa chassit, tvärt om ett av de sämre just nu och tyvärr ser det inget vidare ut för Marcus Ericsson som var en halv sekund bakom teamkollegan Felipe Nasr efter varven på mjuka däck. Någon tiondel bakom kan man leva med men inte så mycket som det var idag, något är det som inte stämmer. Utan att ha pratat med Marcus ännu så tror jag det är något fuffens med bilen som gör att han inte hänger med. Som det ser ut nu får Marcus Ericsson sikta in sig på att undvika att bli utslagen i Q1 i morgondagens kval, vilket kan bli en nog så svår uppgift.

Måste även säga att jag är lite förbryllad över hur illa årets Pirellidäck verkar fungera, den hårda resp mediumblandningen ser inte ut fungera speciellt bra här på Silverstone. Att se tre bilar bara halka av i låg fart in i Luffield ser bara fånigt ut och borde inte hända, vill man ha snabbare Formel 1-bilar kan man ju börja i den ändan kan jag tycka. Det är inget alarmerande med varvitderna det är mer hur bilarna uppför sig på banan som är knepigt. Går liksom inte att luta sig mot däcken vilket är ett krav på den här banan med flera snabba kurvor där man måste kunna lita på att greppet är konstant. Tråkigt tycker jag efter som både förare och publik efterfrågar mer utmaningar för förarna men med dessa däck ser snarare ut att bli återhållen körning. Att annat bevis på att däcken inte kommer in i ”fönstret” är kommentarerna om att ytan överhettar vilket sannolikt är ett resultat av att man ”glider omkring istället för att få det där goa klistriga greppet som en Formel 1-bil behöver.

Avslutningsvis en liten påminnelse om det senaste avsnittet av F1-podden där jag gästas av Finlands Formel 1-kommentator Oskari Saari. Intressant att höra vad han tycker om saker och ting utifrån ett finskt perpektiv.

Resultat FP2 Storbritanniens GP

Pos Driver Car Time Gap Laps
1 Nico Rosberg Mercedes 1m34.155s - 34
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m34.502s 0.347s 29
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m34.522s 0.367s 27
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m34.621s 0.466s 23
5 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m35.009s 0.854s 25
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m35.153s 0.998s 22
7 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m35.300s 1.145s 36
8 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m35.387s 1.232s 34
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m35.866s 1.711s 37
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m36.147s 1.992s 33
11 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m36.164s 2.009s 32
12 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m36.183s 2.028s 33
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m36.351s 2.196s 29
14 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m36.728s 2.573s 21
15 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m36.731s 2.576s 19
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m36.822s 2.667s 23
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m37.196s 3.041s 16
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m37.327s 3.172s 37
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m38.279s 4.124s 21
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m39.878s 5.723s 21