Gamla framvingen en helg till för Sauber…

Sauber kör vidare med den första versionen av framvinge som båda bilarna använde i Bahrain även i Barcelona

Sauber kör vidare med den första versionen av framvinge som båda bilarna använde i Bahrain även i Barcelona

Barcelona och Circuit de Catalunya är sig likt kan man konstatera efter några timmar på plats. Soligt och fint vårväder med ca 20 grader i luften, riktigt behagligt.

Har spenderat en stund nere hos Sauber där det som vanligt på torsdagarna är många mediauppdrag för de båda förarna. Satt en stund med Marcus Ericsson som kändes väldigt avslappnad och lugn, inte alltför bekymrad över att missa FP1 i morgon då han ersätts av teamets reservförare Raffaele Marciello. Orosmomenten är om Marciello av någon anledning får problem, kör av eller liknande under FP1 samt om det är något som strular under FP2, då kan det bli lite knepigt. Går dock allt enligt plan så är det gott om tid att förbereda bilen för kval och race under de 90 min som finns till förfogande för Ericsson i morgon.

Intressant och höra att Sauber kör sin första motor även denna femte helg, alltså samma motor som gått alla träningar, kval och race så här långt. Säger en hel del om hur bra tillförlitlighet som Ferrari har i sin power unit denna säsong.

Många har frågat om Sauber kommer att få samma uppdaterade spec på motor från Ferrari som fabriksteamet får när den väl tas i bruk. Vad jag kan förstå så ska Sauber få tillgång till samma hårdvara, frågan är väl hur det blir med eventuella uppdateringar på mjukvaran som Ferrari tar fram.

Angående den nya framvingen som Sauber tog fram till Kina och Bahrains GP, men som bara användes av Felipe Nasr i Kina, så är planen att inte använda den här i Barcelona under racehelgen. Den nya vingen är bättre, ger mer downforce, problemet är att den inte riktigt fungerar ihop med resten av bilen ännu. Kommande testdagar i nästa vecka, här i Barcelona, kommer därför att användas väldigt mycket till att finslipa paketet så att den förhoppningsvis ger en rätt känsla fr o m Monaco och framåt. Vingen har modifierats en del sedan den användes första gången men teamet väljer troligen ändå att inte köra den under racehelgen här i Spanien.

Det pratas överhuvudtaget mycket om att denna helg är extra viktig eftersom många påstås ha större uppdateringar på sina bilar. Ferrari är ett av teamen som varit offensiva i sina kommentarer kring just detta, Lotus ett annat. Red Bull har fått sin nya, kortare, nos godkänd i de obligatoriska kraschtesterna medan Lotus inte klarade av samma test och därmed tvingas skjuta på debuten för sin nya nos (Williams-liknande) till Kanadas GP. Force India fortsätter även denna helg med den bil man startat säsongen. Den nya B-spec av bil som är på gång för Force India har nu flyttats fram till Silverstone och Storbritanniens GP, vi får väl se hur det blir med den saken.

Som vanligt är det väl på sin plats att poängtera att uppdateringar inte nödvändigtvis betyder en bättre bil. Det som ofta händer är att balansen i bilen förändras och att införandet av t ex en ny framvinge tvingar fram justeringar längre bak på bilen får att återfå den aerodynamiska balansen igen, typ det som Sauber upplever med sin framvinge. Jag blir därför inte alls förvånad om vi efter fredagens träningar hör att vissa team väljer att köra det gamla beprövade paketet istället för de nya delarna. De stora teamen (typ Mercedes, Ferrari och ex Red Bull) har säkert flera varianter av sina nyheter som gör att det finns större chans att träffa rätt med någon kombination, det är helt enkelt en resursfråga.