Hamilton överlägsen i Kina…

Lewis Hamilton var helt överlägsen i Shanghai

Lewis Hamilton var helt överlägsen i Shanghai

Inget kan hota Lewis Hamilton just nu, maken till överlägsenhet från en enskild förare var det ett tag sedan vi såg. Nico Rosberg blev idag ordentligt frånåkt av sin teamkollega och just nu ser det ut som om Hamilton tämligen enkelt kommer att segla mot en ny VM-titel. Visst är det tidigt på säsongen och vi kan inte helt räkna bort Ferrari, men försprånget är för närvarande väl stort. Idag åkte Lewis Hamilton och ”paceade” sig hela loppet med jättemarginaler när det väl behövdes.

Idag fick vi långa stunder följa den oerhört jämna fighten kring de sista poängplatserna. Lotus var idag starkast av resten om vi bortser från Willams som hamnat i lite ingenmansland bakom Ferrari men före de övriga. Romain Grosjean körde mycket stabilt till skillnad från sin teamkamrat Pastor Maldonado. Lite lustigt att vi gjort ett reportage om just Maldonado innan loppet där det pratades just om hans rykte som kraschkung och hans vilja att tänja på gränsen. Han bekräftade detta med all önskvärd tydlighet med två rätt grova misstag. Att Pastor sedan blev påkörd av Button kan man knappast lasta honom för, däremot kastade han, med sina övriga misstag, bort en fin placering på en garanterad poängplats.

Felipe Nasr poängbäst i Sauber idag

Felipe Nasr poängbäst i Sauber idag

Sauber tog båda bilarna i mål och tog poäng i Kina för första gången sedan 2005. Att båda bilarna tog poäng igen får också anses som en stor framgång, även om den sista var väldigt turlig. Men det handlar som bekant om att ta sig till målflagg och att minimera misstagen. Felipe Nasr hade denna helg den enda nya framvingen och om vi i teorin tänker oss att den var värd ca 2 tiondelar i varvtid och slår ut detta på 56 varv så har vi försprånget på ca 10 sekunder mellan Nasr och Ericsson i mål, eller innan säkerhetsbilen kom ut. Anledningen till att Felipe Nasr fick den nya vingen är att Marcus haft tillgång till andra uppdateringar först tidigare, har inget med storleken på sponsorstöd att göra, nästa helg finns den nya vingen på båda bilarna. Min egen teori är att Marcus tvingades backa på sina raceinställningar från fredagen för att klara av att kvala tillräckligt högt upp vilket gjorde honom lite mer sårbar i racet. Det handlar inte bara om att vingen ger en bättre känsla, även däckslitaget förbättras och möjligheten till starkare varvtider över längre tid ökar. Marcus Ericsson hade många fina fighter under loppet där det var ytterst nära en kollision när Max Verstappen, mycket optimistiskt, dök på innern in i kurva 14. Ericsson upptäckte holländaren i sista stund och lyckade hålla åt sig. Red Bulls Daniel Ricciardo fick också jobba hårt för att ta sig förbi i en bil klart snabbare bil än Saubern.

Jag tycker att Marcus Ericsson plockade ut det som fanns idag, bilen klarade helt enkelt inte mer och det kan inte föraren lastas för. Om vi ser realistiskt på racet så borde båda Sauberförarna, rent fartmässigt, varit utanför poängen. Toro Rosso och Red Bull har starkare bilar och hade Pastor Maldonado fortsatt lika bra som han började hade han garanterat tagit poäng. Daniel Ricciardo hade också varit före utan sin bedrövliga start och då hamnar även Nasr utanför poängen. Men mästerskapspoäng är lika mycket värda oavsett hur man tar dom och det är bara för Sauber att ”take it as it comes”.

Noterbart är också att Mclaren och Marussia tog båda sina bilar i mål.

Tuffa tag för teamen som nu måste packa ihop snabbt och skicka utrustningen vidare till Bahrain för race redan om en vecka igen. Det blir även mitt första race på plats vilket givetvis ska bli kul.

Resultat Kinas GP

Pos Driver Car Gap
1 Lewis Hamilton Mercedes 1h39m42.008s
2 Nico Rosberg Mercedes 0.714s
3 Sebastian Vettel Ferrari 2.988s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 3.835s
5 Felipe Massa Williams/Mercedes 8.544s
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 9.885s
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 19.008s
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 22.625s
9 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 32.117s
10 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 Lap
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 Lap
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1 Lap
13 Jenson Button McLaren/Honda 1 Lap
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1 Lap
15 Will Stevens Marussia/Ferrari 2 Laps
16 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 2 Laps
17 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 4 Laps
- Pastor Maldonado Lotus/Mercedes Retirement
- Daniil Kvyat Red Bull/Renault Retirement
- Nico Hulkenberg Force India/Mercedes Retirement

DRIVERS’ CHAMPIONSHIP:

Pos Driver Points
1 Lewis Hamilton 68
2 Sebastian Vettel 55
3 Nico Rosberg 51
4 Felipe Massa 30
5 Kimi Raikkonen 24
6 Valtteri Bottas 18
7 Felipe Nasr 14
8 Daniel Ricciardo 11
9 Romain Grosjean 6
10 Nico Hulkenberg 6
11 Max Verstappen 6
12 Carlos Sainz 6
13 Marcus Ericsson 5
14 Daniil Kvyat 2
15 Sergio Perez 1
16 Jenson Button 0
17 Fernando Alonso 0
18 Roberto Merhi 0
19 Will Stevens 0

CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP:

Pos Constructor Points
1 Mercedes 119
2 Ferrari 79
3 Williams/Mercedes 48
4 Sauber/Ferrari 19
5 Red Bull/Renault 13
6 Toro Rosso/Renault 12
7 Force India/Mercedes 7
8 Lotus/Mercedes 6
9 McLaren/Honda 0
10 Marussia/Ferrari 0