Tredje raka pole position för Hamilton…

Lewis Hamilton fortsätter att ha övertaget i Mercedes

Lewis Hamilton fortsätter att ha övertaget i Mercedes

Lewis Hamilton var som väntat starkast när kvalet till Kinas GP avgjordes i morse. Men det satt oväntat hårt inne då Nico Rosberg bjöd upp till dans enbart 4 hundradelar bakom. Imponerande av Mercedes att ha så mycket extra fart när det som bäst krävs på lördagarna. Skulle dock gissa att motorn inte tål att köras så hårt hela tiden och den förhoppningen tror jag även Ferrari och Sebastian Vettel håller med om. Vettel var 0,9 s bakom Mercedesduon, ett gigantiskt försprång, men som jag var inne på igår så var det betydligt jämnare när alla körde i racetrim under träning.

Nu är Lewis Hamilton ändå skyhög favorit, att Ferrari ska kunna utmana ser jag som ett långskott. Om Vettel kan hänga på så är det bra nog men att sedan kunna ta sig förbi känns som en övermäktig uppgift. Det krävs nog lite omständigheter för att peta bort Hamilton från segern, den enda som har en realistisk chans är Nico Rosberg. Nico som var rejält besviken över att ha fått stryk med mindre än en halv tiondel vilket han inte försökte dölja på presskonferensen i TV.

Kimi Räikkönen fortsätter att göra det svårt för sig, en sjätteplats på gridden är ingen katastrof men gör hans möjligheter att riktigt kunna vara med i täten små. Hans sista försök i kvalet, på nya däck, blev allt annat än bra. Men det blir lätt så när marginalerna är små och du tvingas till körning exakt på gränsen av vad bilen klarar.

Williams, som sett lite skakiga ut under träningarna, visade också prov på rätt stora framsteg men man har passerats av Ferrari rent fartmässigt och får sikta in sig på att försöka försvara fjärde och femteplats mot Räikkönen. Att de skulle kunna komma högre än så känns inte sannolikt.

Marcus Ericsson tog sig till Q3 för andra tävlingen i rad i Kina

Marcus Ericsson tog sig till Q3 för andra tävlingen i rad i Kina

Kvalet stora prestation tycker jag annars att Sauber står för med båda bilarna vidare till Q3. Felipe Nasr har hela helgen visat prov på bra fart och när Marcus Ericsson också lyckades få lite mer fart var det slut ingen skillnad över ett varv även om känslan är att Ericsson fått ta i mer för varvtiderna än vad Nasr har behövt. Förklaringen kan ev tillskrivas den nya framvingen som Sauber har haft på Nasrs bil i helgen medan Ericsson fått klara sig med den gamla. Oavsett en stor framgång för teamet som dessutom har några av sina värsta konkurrenter om de sista poängplatserna (Force India och Toro Rosso) bakom sig startgridden. Detta var Marcus Ericssons andra raka avancemang till Q3 och ett fint kvitto på att han låtit misstaget på Sepang ta ner självförtroendet.

Mclaren hade visat gryende form på träningarna men till slut klarade ingen av förarna att ta vidare från Q1. Fernando Alonso missade hela FP3 p g a motorproblem vilket inte gjorde saken lättare. Skilde till slut bara 4 tusendelar mellan Button och Alonso till brittens fördel med det blir start från 17:e och 18:e rutan i morgon så målsättningen får vara att samla mer data om den nya bilen och förhoppningsvis ta målflagg.

Resultat kval Kinas GP

Pos Driver Car Time Gap
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m35.782s -
2 Nico Rosberg Mercedes 1m35.824s 0.042s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m36.687s 0.905s
4 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m36.954s 1.172s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m37.143s 1.361s
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m37.232s 1.450s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m37.540s 1.758s
8 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m37.905s 2.123s
9 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m38.067s 2.285s
10 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m38.158s 2.376s
11 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m38.134s -
12 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m38.209s -
13 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m38.393s -
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m38.538s -
15 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m39.290s -
16 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m39.216s -
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m39.276s -
18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m39.280s -
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m42.091s -
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m42.842s