Tätt och jämnt i Shanghai…

Lewis Hamilton var snabbast den första dagen inför Kinas GP

Lewis Hamilton var snabbast den första dagen inför Kinas GP

Baserat på första dagen i Shanghai ser Kinas GP ut att bli ett bra lopp. Mercedes och Lewis Hamilton var ohotad både i FP1 och FP2 och fortsätter faktiskt att dominera sin teamkamrat Nico Rosberg på övertygande sätt.

Över ett varv är Mercedes helt klart starkast men hur är det egentligen i racetrim?

En minianalys av tiderna som gjordes i resp racesimulation ger vid handen att det inte är fullt lika tydligt att Mercedes är klart före. Kimi Räikkönen och Nico Rosberg körde båda merparten av sin långstint i FP2 på hårda däck och är därför väldigt jämförbara och det är jämnt. Kimi Räikkönen körde 19 varv exklusive ut- och invarv med en genomsnittlig varvtid på 1.43.6. Nico Rosberg gjorde 13 varv exklusive ut- och invarv och snittade på 1.43.5. I princip ingen skillnad, kanske t o m en lite fördel Räikkönen då han gjorde 6 varv mer än Rosberg. Om vi då utgår från att både Vettel och Hamilton har liknade fart kan det alltså bli ett riktigt spännande lopp på söndag med hård kamp om segern mellan Mercedes och Ferrari. Det som kan komma att avgöra är naturligtvis startpositionen och i vilken mån förarna där framme får göra ”sitt race”. Där får Lewis Hamilton helt klart bära favoritskapet då han som sagt var klart snabbast över ett varv.

Sauber har EN ny framvinge denna helg och den sitter på Felipe Nasrs bil. Brasilianaren var klart snabbare än Marcus Ericsson över ett varv (0,7sek) och såg ut att dra full nytta av den modifierade vingen som enligt Nasr hade störst påverkan in i långsamma svängar. Marcus sa själv att han hela dagen hade svårt att få däcken att fungera när de var nya, däremot var han mycket konkurrenskraftig över längre stint. Ericsson gjorde i FP2 13 varv på hårda däck och snittade på 1.44.8 vilket få anses som klart godkänt. Felipe Nasr däremot gjorde 9 varv på hårda däck med en genomsnittlig varvtid på 1.45.1. Detta indikerar för mig att Felipe har lättare att snabbt få upp tempen i framdäcken, möjligen tack vare den nya framvingen, men har i gengäld svårare att få däcken att hålla. Det behöver inte bero på framvingen, det kan vara så enkelt att det är körstilarna som skiljer. Oavsett vilket har de båda förarna Sauber lite att fundera på över natten för att komma fram till bästa tänkbara kompromiss.

Jenson Button och Mclaren Honda fortsätter att göra framsteg

Jenson Button och Mclaren Honda fortsätter att göra framsteg

Värt att nämna efter första dagen är Mclaren-Honda som gjort nya framsteg. Plats 10 och 12 för Button resp Alonso i FP2 är stor skillnad mot vad vi sett tidigare. Nu tror jag kanske att Mclaren ville se bättre ut än vad de i själva verket är, tiderna med upptankad bil var t ex klart långsammare än Sauber och tyder man Jenson Buttons kommentar efteråt så var man för aggressiv med inställningarna på bilen vilket dödade däck för snabbt med 80-90kg bensin ombord. Hur det än är så visade Mclaren idag att man inte står och stampar även om vägen fram till toppen är lång. Ska vi gissa att en av bilarna når Q2 i morgon?

Williams Felipe Massa hade ingen vidare dag, problem under inbromsning vid ett flertal tillfällen under träningarna och tillslut en avåkning när han skulle bromsa efter den långa raka in i kurva 14. Teamets förklaring är att bakvingen inte fungerade som skulle när Massa stängde DRS, den ”stallade” vilket i princip betyder att vinden inte återanslöt och tryckte ner bilen tillräckligt snabbt efter det att DRS-vingen gick till normalläget. Förarna har väldigt stort behov av bakvingen som support under inbromsning, speciellt när bilen ska ner från 330 km/t till ca 80 på några få sekunder

Red Bulls Daniil Kvyat hade ett annat problem med bromsarna när ”hubben”, den del som man fäster hjulet på, överhettade på vänster bak och tog eld. Kvyat blev ombedd att sakta ta sig till depån efter att ha sett rök från vänster bakfälg men med två kurvor kvar innan depån så slutade bromsarna helt att fungera och han körde av lite lätt och blev stående.

Nya tag i morgonbitti svensk tid med FP3 kl 05.55 på Viasat Motor och kvalet som drar igång 08.45 både på TV10 och Viasat Motor.

Resultat FP2 Kinas GP

Pos Driver Car Time Gap Laps
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m37.219s - 32
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m37.662s 0.443s 35
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m38.311s 1.092s 24
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m38.339s 1.120s 30
5 Nico Rosberg Mercedes 1m38.399s 1.180s 35
6 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m38.737s 1.518s 10
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.850s 1.631s 27
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m39.032s 1.813s 26
9 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m39.142s 1.923s 32
10 Jenson Button McLaren/Honda 1m39.275s 2.056s 29
11 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m39.444s 2.225s 30
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m39.743s 2.524s 27
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.751s 2.532s 33
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m39.894s 2.675s 32
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m39.971s 2.752s 28
16 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m40.151s 2.932s 28
17 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m40.423s 3.204s 7
18 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m40.868s 3.649s 24
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m42.973s 5.754s 27
20 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m44.564s 7.345s 8