Sverige – inget racingens U-land

Victor Bouveng är en av många duktiga svenskar som kör internationellt 2015

Victor Bouveng är en av många duktiga svenskar som kör internationellt 2015

Idag offentliggjorde BMW vilka unga talanger som får chansen att köra deras juniorprogram 2015. Den relativt nya satsningen från BMW att få fram nya duktiga touringcarförare går in på sin andra säsong. Av de som körde debutsäsongen gick finländaren Jesse Krohn vidare till BMW fabriksstall i GT3 – Marc VDS – där han denna helg kör ELMS på Silverstone.

Glädjande kan vi konstatera att en av de fyra som är uttagna i år är svensk, 18-årige Victor Bouveng från Vassunda utanför Uppsala. Bouveng kommer närmast från Scirocco R Cup (tidigare supportklass till DTM som i år ersätts av Audi TT Cup) där han blev trea 2014. De övriga som BMW valt att satsa på är Nick Cassidy NZ (3:a i Macau i höstas), Louis Deletraz CH (Vinnare i BMW Talent cup 2012 och son till förre F1-föraren Jean Denis Deletraz) och Trent Hindman US (vinnare i Continental Tire Sports Car Challenge 2014).

Detta fick mig att tänka på att Sverige faktiskt har en väldig massa duktiga förare internationellt under 2015. Om detta är en tillfällighet eller en trend som beror på något specifikt är svårt att svara på men visst måste en svensk I Formel 1 ändå betyda att intresset för motorsport ökar både i medierna och hos ev sponsorer, en nödvändighet för att klara en internationell satsning oavsett nivå.

Mattias Ekström kör inte bara DTM 2015, det blir även full satsning på vm-titeln i RX

Mattias Ekström kör inte bara DTM 2015, det blir även full satsning på vm-titeln i RX

Om vi förutom Marcus Ericsson i Formel 1 tar en tur runt om i världen och börjar med de uppenbara så är Mattias Ekström en av frontfigurerna, satsar inte bara på DTM i år utan har även ambitioner att vinna Rallycross-VM med sitt nya team EKS. Tror faktiskt han ska göra ett inhopp i nya Audi TT-cup också under premiärhelgen på Hockenheim.

Vidare har vi Rickard Rydell som vid 48 års ålder tar ny fart på sin WTCC-karriär tillsammans med NIKA-racing. Rydell är en av världens mest meriterade touringförare, tyvärr kommer det inte att räcka till i år då teamet har haft knappt med förberedelser inför säsongen, men på den internationella racingvärldskartan är han definitivt.

Björn Wirdheim kör Japanska Super GT men väljer även att göra en satsning på långlopp i Europa under 2015

Björn Wirdheim kör Japanska Super GT men väljer även att göra en satsning på långlopp i Europa under 2015

Nästa förare på absolut toppnivå är Björn Wirdheim. Björn kör på borta i Japan där han hamnade när han kom till en återvändsgränd i Formel 1 i slutet på 2004. I början körde han både Formula Nippon (Super Formula som det heter numera) och Super GT, de senaste säsongerna har det dock enbart handlat om GT-racing i den lilla av de två klasserna i Japan. I dagarna kom dock beskedet att Wirdheim även kommer att tävla i ELMS och på Le Mans24h i en LMP2-bil.

På väg uppåt i karriären hittar vi Gustav Malja. Malja har skrivit kontrakt med Strakka racing i World Series och har gjort väldigt bra ifrån sig på tester inför denna säsong. Jag vet att om detta år i Renault 3.5 går bra är ambitionen att ta steget över till GP2 för att försöka nå slutmålet som är Formel 1. En seriös satsning som även verkar ha hygglig ekonomisk förankring.

I GP3 ytterligare en säsong återfinner vi Jimmy Eriksson. Länge med och slogs om titeln förra året men orkade inte riktigt hela vägen in i kaklet. Ny satsning mot mästerskapsseger denna säsong, chanser som jag bedömer som goda.

Felix Rosenqvist kör vidare i F3 men i år med nytt team

Felix Rosenqvist kör vidare i F3 men i år med nytt team

Felix Rosenqvist kör ett år till i Formel 3. I år blir det tillsammans med italienska Prema, ett team som legat i topp på mästerskapet flera år i rad. Felix måste helst vinna mästerskapet i år för att få en bra plattform för sin fortsatta satsning, finns bra chanser till det för Formel 3-veteranen från Värnamo.

Förutom dessa som jag räknat upp finns det några till som också kommer att köra på den internationella racingscenen. Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Anton Marklund kör t ex nya Audi TT Cup 2015, Ola Nilson kommer troligen att köra ett år till i tyska Porsche Carrera cup och vi har Jimmy Erikssons bror Joel som kommer att tävla i Formula 4 mot bl a Michael Schumachers son Mick. Vi har t o m ett team som satsar internationellt förutom NIKA-racing i WTCC. Dick Jönsson-Wigroth är med Westcoast racing i nya TCR som, precis som för två veckor sedan i Malaysia, kör tillsammans med Formel 1 denna helg i Shanghai,

Ser man denna uppräkning kan man direkt konstatera att Sverige inte alls är något U-land i banracing, lägg därtill alla andra satsningar såsom t ex rallycross, dragracing och likande så ser det ännu bättre ut. Riktigt roligt faktiskt! Om nu någon känner att jag glömt en förare som borde uppmärksammas så kan det säkert vara så, men detta blogginlägg är mer för att illustrera hur bra det faktiskt ser ut just nu för svensk racing internationellt så att ingen känner sig trampad på några tår.