Intensiv avslutning på långturnén…

Nico Rosberg i Kina

Nico Rosberg under träning inför Kinas GP 2014

Efter lite påskledigt och en relativt lugn period rent nyhetsmässigt i Formel 1 så drar det ihop sig till race igen, Kinas GP i Shanghai. Teamen går in i en intensiv avslutning på sin långa rundtur utanför Europa, långt från fabrikerna på hemmaplan med race helgerna efter varandra i Shanghai och Bahrain.

Trots avstånden till fabrikerna så har flera av teamen en del uppdateringar på gång. Mercedes kommer bl a med en ny framvinge, en vinge som var redo redan i Malaysia men som aldrig användes. Däremot sägs Force India ha förseningar på sitt stora uppdateringspaket som var tänkt till denna helg. Detta aeropaket innehåller bl a en ny framvinge men också nya luftintag till bromsarna och vindavisare på sidan av sidepods. Ev kommer även Sauber med en ny framvinge kommande helg. Den nya vingen var tänkt att debutera i Spanien, sen sa man Bahrain men nu verkar den komma redan till Shanghai. Undrar om inte den positiva starten på säsongen rent fartmässigt för teamet har bidragit till att man skyndar på lite med produktionen av uppdateringar, även om det kostar på lite.

Noterade från Sepang att Lotus fortfarande kör med den gamla varianten av ratt, den utan led-display. Har nu läst mig till att det är av kostnadsskäl, det finns en ratt byggd med display som inte har använts ännu. Ni minns kanske att Pastor Maldonado blev bestraffad senast för att ha kört för fort bakom säkerhetsbilen, en display på ratten med den korrekta delta-tiden hade kanske varit till hjälp?

Marcus Ericsson åker till Shanghai full av revanschlusta

Marcus Ericsson åker till Shanghai full av revanschlusta

Pratade även en stund med Marcus Ericsson innan han flög till Kina i söndags. Marcus är full av revanschlusta såklart och det går inte en dag utan att han bannar sig själv för den missade möjligheten till ett bra resultat i Malaysia. Men som han sa, han visste att det var möjligt att köra om på yttern och han tappade alldeles för mycket tid bakom Hülkenberg med Grosjean på jakt närmast bakom. Känslan när man då sitter fast med bakhjulen i sandfållan, typ 50 cm för långt bak, är inte kul. Hans eget värsta värsta scenario inför omkörningen var att han möjligen skulle tappa en placering så riskkalkylen fanns där, men marginalerna är som bekant grymt små.

Tycker som jag skrivit förut att Marcus Ericsson ändå kan ta med sig en massa positivt från Malaysiahelgen med topp-10 placeringar rakt igenom alla pass och uppenbart en bra känsla i bilen, det som oroar en aning är möjligen att Sauber-bilen har ett snävt arbetsfönster vilket Felipe Nasr fick känna på ordentligt. Brasilianaren kom till Sepang proppfull med självförtroende men kom brutalt ner på jorden igen efter en helg där han inte alls kom överens med sin bil. Blir faktiskt lite spännande och se om Nasr kan komma tillbaka från detta på samma sätt som Ericsson gjorde när allt inte kändes perfekt i Australien.