Van der Garde vs Sauber tillfälligt löst…

Giedo Van der Garde har avbrutit sina lagliga försök att får köra Australiens GP

Giedo Van der Garde har avbrutit sina lagliga försök att får köra Australiens GP

Under morgonen lokal tid i Australien kom beskedet att Giedo Van der Garde valt att avbryta sina lagliga försök att få köra Australiens GP för Sauber. Han meddelar vidare att nya samtal om en permanent lösning kommer att återupptas i början av nästa vecka och att en sådan lösning inte bör vara alltför långt borta.

Känns skönt att äntligen få ägna denna premiärhelg åt vad den egentligen ska handla om, det sportsliga. Hela historien har varit olustig för oss svenskar med Marcus Ericssons körning hotad av dessa rättsliga åtgärder från Van der Garde.

Jag har haft mina aningar, eller snarare en känsla, om att hela denna affär handlat om något annat än själva kontraktet som Giedo haft med Sauber. Mycket talar för att det handlat om ett väldigt aggressivt försök att ta över hela teamet vilket så när var på väg att lyckas. Tanken verkar ha varit att  använda Giedo Van der Gardes kontrakt och honom själv som ett vapen i detta försök eftersom man hade ett så pass stark case rent lagligt när det gällde själva kontraktet, detta är inget som jag direkt fått bekräftat men troligen inte speciellt långt från sanningen. Att Sauber hamnat i denna situation får man delvis ta på sig själv då man faktiskt haft/har kontrakt med fler förare än det finns bilar att köra men min känsla är ändå att just de problemen hade varit lätta att lösa om saker och ting varit mer ”normala”. Detta förklarar också Saubers agerande som får anses ha varit väldigt tamt när det gäller att försvara sig i rätten och Monisha Kaltenborn antydde även igår att det fanns saker bakom kulisserna som man inte kunde dela med sig av och att hon, så som saker och ting utvecklats, får leva med att bli syndabock i hela denna infekterade affär.

Vi får kanske aldrig, helt och hållet, reda på vad som varit i görningen även om jag hoppas det så att teamet kan få något av sitt, tidigare goda, anseende tillbaka. Viktigast av allt är att alla nu kan koncentrera sig på det som man egentligen är här för att göra – Att tävla.

Gårdagen blev ingen lyckad dag för Marcus Ericsson som fick vila hela FP1 och när han väl fick köra i FP2 så gick bilen sönder då bakre hjulupphängningen brast helt överraskande. Hela försäsongen har bilen gått utan större problem men nu på träningen inför premiären så höll den bara 14 varv. Idag handlar det om att rädda vad som räddas kan för att komma till kval och race så förberedd som det går men jag tror vi får skruva ner förväntningarna en aning.