Frågetecknen börjar att rätas ut mer och mer efter den näst sista dagen av försäsongen 2015. Fler och fler har visat vad de går för och ett mönster börjar synas ganska tydligt.
Mercedes är i en klass för sig även i år men närmast bakom är det desto jämnare. Red Bull, Ferrari och Williams är nästa grupp som håller ihop och det skiljer inte mycket alls. När både Williams och Ferrari hade kört sina kvalsimulationer skiljde enbart 14 tusendelar, helt galet tight, Red Bull valde att inte visa sin hand men jag räknar helt kallt med att man har fart att utmana dessa två. Jag tror också att Mclaren kommer att ansluta när Honda får ordning på motorn, just idag så visade man ett uns av fart när Kevin Magnussen, som ersatt Fernando Alonso, gjorde en tid på soft som var riktigt bra. Efter detta havererade dock växellådan med bara 39 varv totalt och återigen spelar tekniken teamet ett spratt.
Bakom dessa team utspelar sig en annan intressant kamp mellan Lotus, Sauber, Toro Rosso och Force India. De tre första körde alla kvalsimulationer och det skiljde inte mer än ett par tiondelar med Toro Rosso främst före Lotus och Sauber. Nu ska det tilläggas att Sauber gjorde sin kvalsimulation mitt på dagen då banan var lite varm för de mjuka däcken medan Lotus och Toro Rosso gjorde sina mot slutet när det var betydligt svalare. Det är egentligen inte det viktiga med den inbördes ordningen, mer intressant att det var så jämnt.
Längst bak kommer givetvis Manor att vara om de kommer till start vilket mycket pekar på nu med en bekräftad startplats i den reviderade startlistan som kom nyligen. De teamet får en tuff uppgift och måste sikta in sig på att klara 107% regeln som iofs är ganska generös. Risken är dock att det blir svårt många gånger, Manor ska köra en fjolårs Ferrari-motor och just på motorsidan har det gjort enorma framsteg och det kommer att göra ännu mer då utveckling är delvis tillåten under året.
Kort också om Marcus Ericsson sista dag i bilen innan premiären. Lite halvstökig skulle man kunna säga med lite småproblem under förmiddagen och lite för varm temperatur när ska skulle göra sin kvalsimluation, balans fanns inte riktigt där men sett till tiden han ändå gjorde utan att vara riktigt nöjd bilen är det mer än godkänt. På eftermiddagen var det längre stint som gällde och tillslut en racesimulation som dock tog slut förtid när han efter 47 blev tillsagd att stanna bilen och slå av motorn. Viktigt för teamet att inte sabba motorn som ska gå en dag till, därför är man extra försiktig.
Nästa gång Ericsson kör blir i Melbourne och det är med viss spänning man ser fram mot lördagens kval.. och givetvis också racet men kvalet till att börja med.
Resultat Dag 3 Barcelona 2
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m23.022s soft 76 varv |
2 | Felipe Massa | Williams | 1m23.262s +0.240 supersoft 102 varv |
3 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m23.276s +0.254 supersoft 136 varv |
4 | Carlos Sainz Jr | Toro Rosso | 1m24.191s +1.169 supersoft 132 varv |
5 | Romain Grosjean | Lotus | 1m24.200s +1.178 supersoft 116 varv |
6 | Marcus Ericsson | Sauber | 1m24.477s +1.455 supersoft 123 varv |
7 | Nico Hulkenberg | Force India | 1m24.939s +1.917 soft 158 varv |
8 | Kevin Magnussen | McLaren | 1m25.225s +2.203 soft 36 varv |
9 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1m25.742s +2.720 medium 126 varv |