Här liverapporterar Janne Blomqvist direkt från F1-testdag 3 i Barcelona.
Har du frågor får du gärna ställa dem i kommentarsfältet under Frågor och svar Barcelona F1-test 2 dag 3.
Tack för idag.. sammanfattning finns i nytt inlägg
6 minuter kvar av dagen.. får vi nån mer körning ?
Ska vi gissa att SAI hade lite ont om bensin där efter sin kvalsim
Jag räknar helt kallt med att Mclaren är med bland de bästa när deras motor går som den ska
Vilket getingbo det verkar vara med LOT, SAU och TORO.. lite mer osäkert med FOR men de är säkert med där också.. toppenkul
Bekräftat supersoft för SAI
Inte heller avskräckande långt före Sauber så här dags på dagen
SAI nu P4 1.24.19 supersoft gissar vi
Röd flagg..
GRO in igen.. troligen klar för dagen
SAI ute också och troligen på supersoft
GRO 1.24.2 på supersoft.. bara två tior snabbare än ERI i bättre förhållanden.. jämnt o bra
Gul första och grön andra sektor för GRO
Lite intensivt nu mot slutet igen.. gott
GRO ut igen på supersoft
18 min kvar..
GRO in i depån, troligen snart ute igen för ett nytt försök
HAM är på hard.. inte supersoft
Men svalare nu i banan mot mitt på dagen, ska vara snabbare för de mjuka däcken
SAI mkt bra tid på soft 1.24.7 P6
HAM också på supersoft.. blev lite strul bara när han skulle starta sitt varv och hamnade framför GRO som skulle avsluta sitt
GRO P5 1.24.6 supersoft.. trafik med HAM precis framför sig ut ur sista sväng
han bör vara snabbare än ERI
Grön första för GRO
GRO på supersoft när det blev grönt igen
Eller han blev snarare tillsagd att stanna
Bilen bara slog av enligt rapporter från garaget
Han stannade i kurva 3.. blåste till lite kanske
ERI visste jag behövde gå på toa
blott andra rödflaggan som Sauber orsakat här i Barcelona.. en kortis också i Jerez
Det ERI själv som stannat..
ERI in röd flagg lap 47
ERI 1.30.1 hard lap 46
ERI 1.30.6 hard lap 45
ERI 1.31.2 hard lap 44.. hmm
ERI 1.29.9 hard lap 43
RAI gjorde nyss 1.24.0 på soft.. bra tid så här dags på dagen.. Bara 8 tior från sitt bästa på supersoft
ERI 1.29.4 hard lap 42
ERI 1.54.2 hard utvarv lap 41
GRO PB 1.25.1 soft P6
ERI in 1.35.1 inlap lap 40
ERI 1.32.1 hard lap 39.. lite långsammare men stabilt
ERI 1.32.1 hard lap 38
ERI 1.32.2 hard lap 37
30 kvar att köra
ERI 1.31.5 hard lap 36
HAM in
ERI 1.31.4 har lap 35.. femton varv på denna stint nu.. 10 till väl?
Samma som ERI på supersoft idag
HAM 1.24,4 på nästa push på soft
ERI 1.31.2 hard lap 34.. tiderna på väg ner lite
ERI 1.31.39 hard lap 33.. går som en klocka nu
HAM 1.23.0 soft P1
Lila andra
Grön första sektor för HAM
ERI 1.31.236 hard lap 32.. mkt stabilt
HAM på soft igen.. mer fart denna ggn?
ERI 1.31.296 hard lap 31
ERI 1.31.3 hard lap 30.. nu känns det som att han hittat rätt nivå
ERI ensam på banan nu
ERI 1.31.5 hard lap 29.. stabilare igen.. bra
Ingen förbättring på andra flygande för HAM 1.23.7 soft
ERI 1.31.2 hard lap 28.. miss på förra varvet
RAI gör 1.25.0 på soft nu
Grön första sektor nu
Mer kommer från HAM
HAM är 0.37 bakom MAS på soft med MAS på supersoft
ERI 1.32.4 hard lap 27.. inte så snabbt.
HAM nu snabb på soft 1.23.6 PB P3
ERI 1.31.0 har lap 26
Går det över så bör det åtminstone stabiliseras snabbt
Vill gärna ha ERI på1.30 länge nu
ERI 1.30.9 hard lap 25
ERI 1.30.5 hard lap 24
Gissar att det var proto medium på första stinten då
RAI hade svårt att hålla liv i hard på sin andra stint.. vi får se hur detta går..
ERI 1.30.69 hard lap 23
ERI utvarv 1.54.0 hard lao 22
ERI i depå 1.35.6 inlap lap 21
ERI 1.32.18 lap 20 proto
ERI 1.32.2 lap 19 proto.. jämnt o bra
ERI 1.32.0 proto lap 18
ERI stabil på 1.32:or nu
Fått bekräftat att RAI körde 30 varv på prototyp medium i slutet av sitt race.. bra gjort
ERI 1.32.5 proto lap 17
Litet tapp nu..
ERI 1.32.4 proto lap 16
ERI 1.32.4 proto lap 15
Väldigt viktigt att pusha däcken för hårt, du direkt betala priset på efterföljande var.. jämnhet är nyckeln till snabbast möjliga race, precis på gränsen av vad däcken klarar
ERI 1.31.9 proto lap 14
ERI 1.31.7 proto lap 13.. ingen tendens till deg
ERI 1.31.7 proto lap 12.. fortf stabilt o bra
HAM nu P3 1.24.1 medium
ERI 1.31.8 proto lap 11
ERI 1.31.4 proto lap 10.. stabilt nu
20 varv kanske på detta set
ERI 1.31.78 proto lap 9
intressant och se hur det här däcket står emot en fulltankad Sauber
ERI 1.32.4 proto lap 8
ERI 1.31.8 proto lap 7
Inga problem med bränsleförbrukning förra ggn det kördes racesim..
ERI 1.31.3 proto lap 6
Det man nu gör att köra så länge som varvtiderna tillåter på varje set för att sedan kunna ha data för framtida stragiebeslut
ERI 1.31.5 proto lap 5
ERI börjar alltså på porto som RAI avslutade så starkt på.. hard eller mediumproto vet jag inte men enligt uppgift ska man köra ett set medium och två set hard
ERI 1.31.6 proto lap 4
ERI 1.32.1 proto lap 3
ERI 1.31.4 proto var det lap 2
Mclaren kommer inte ut mer idag.. växellådsras
ERI 2.25.6 lap 1 medium
ERI igång
ERI in för racestart.. nu värmer ha koppling och förbereder start
ERI ute igen.. racestart?
ERI in igen.. formationsvarv
Och ut direkt
ERI depå.. då blir det åtminstone en racestart
ERI ute och ska då börja sin stint över 66 varv
Ska tydligen starta 16.00.. ska försöka följa hela
tuff avslutning på dagen:)
Står 66 varv på ERI depåtavla nu..
RAI inne i depå.. klar för dagen. Briljant stint på prototypdäcken, 30 varv utan att tappa speciellt mkt tid från från första till sista varv.. bedömer att 80% av dem var 1,28
Efter 4 fyra och en halv timme är HAM ute igen men en enligt uppgift radikal set up på bilen.. vill gärna se HAM på soft också
RAI 1.29.5 proto lap 65
RAI 1.29.7 proto lap 64
RAI 1.29.1 proto lap 63
4 kvar för RAI om jag då räknat rätt
RAI 1.29.2 proto lap 62.. nu klarar han full distans på detta set
Även Kimster kan göra små misstag
RAI 1.29.1 proto lap 61.. kanske funkar ändå
RAI 1.29.7 proto lap 60.. nu börjar de ge sig
HUL nu också över 100 varv
RAI 1.29.1 proto lap 59
RAI 1.28.6 proto lap 58
tar RAI till mål på detta set så har han gjort 30 varv på det.. bra gjort om det går vilket det ut att göra
RAI 1.28.7 proto lap 57
RAI 1.28.5 proto lap 55.. inget tidstapp alla i stort sett
ERI f ö i depån igen
RAI gör ett kanonrace tidsmässigt men detta däcket är inget racedäck så det är lite svårt att dra för stora slutsatser
RAI 1.28.6 igen proto lap 54
Låter långt.. tror på ett stopp till men tiderna är där fortf
Ska han klara sig på detta set?
13 to go för RAI
RAI 1.28.6 proto lap 56
Bantempen sjunker snabbt nu 17 grader.. över 30 som mest
RAI med trafik 1.29.9 proto lap 52
HUL har gjort 99, 92 för RIC och 72 för ERI
RAI först över 100 varv idag.. 104 nu
ERI depå igen
RAI 1.28.8 proto lap 51, lite trafik där för RAI
Finns tydligen ett prototyp mediumdäck och och inte bara winter hard som Pirelli sagt tidigare
RAI 1.28.4 proto lap 50
ERI 1.29.3 medium
RAI 1.28.6 proto lap 49
RAI 1.28.3 proto lap 48
ERI bra tider på medium 1.29.0.. racetankad, osäkert vilken del av racet dock
RAI 1.28.0 proto lap 47.. ännu snabbare så långt in i stinten, visst bilen blir lättare och lättare men ändå
Mina finska kollegor har pratat med BOT som säger att deras ERS i år är mkt mer effektiv och kan användas mkt jämnare över hela varvet.. en stor fördel enligt BOT
ERI ute igen på medium 1.28.7.. lite lättare denna ggn
RAI 1.28.2 proto lap 46.. håller emot verkligen bra detta däck
RAI 1.28.5 proto lap 45
ERI ute igen efter 10 minuter i depån
RAI 1.28.1 proto lap 44.. galet jämn
RIC ute på medium gör hög 29;or
RAI 1.28.2 proto lap 43.. som ett urverk
RAI 1.28.1 proto lap 42.. stabil nu
RAI 1.28.3 proto lap 41
RAI 1.28.0 proto lap 40
RAI 1.27.3 proto lap 39.. lite trist han tog det däcket
RAI 1.49.6 proto outlap lap 38
RAI inlap 1.34 lap 37
ERI in
Längre på medium än hard
RAI i depån.. lap 37.. kortare stint än man ev önskat
ERI 1.30.2 medium lap 6
GRO PB 1.26.1
RAI 1.32.5 hard lap 36.. tappade rejält där
ERI 1.31.3 medium lap 4
GRO ute och PB på g
RAI 1.31.0 hard lap 35… tecken på att däcken börjar tröttna ngt men ganska stabilt kring 1.31
ERI 1.30.0 medium lap 3
Inte alls lika stora skillnader i tid i racetrim
RAI 1.31.1 hard lap 34
1.30.1 för ERI medium
RAI på en tvåstoppare.. behöver göra ca 22 varv på denna stint
RAI 1.30.8 hard lap 33
ERI 1.30.2.. fortfarande racemängd bensin i bilen
RAI 1.30.8 hard lap 32
ERI ute igen.. medium
RAI 1.30.7 hard lap 31
RAI 1.30.9 hard lap 30
RAI 1.30.2 hard lap 29
RAI 1.29.4 hard lap 28
RAI 1.30.4 hard lap 27
HUL ute på medium 1.31.4 denna runda
MAS ute igen
RAI 1.30.0 hard lap 26
RIC in
RIC fortfarande 1.30.6 medium
RAI 1.29.33 hard lap 25
Som tre olika divisioner..
Ser öven ut att bli en jämn säsong därbakom mellan SAU, FOR, TORO och LOT
ERI in
RAI 1.29.9 hard lap 24
RIC 1.30.9 medium.. börjar gå av nu
ERI 1.30.7 medium lap 6
RAI 1.29.7 hard lap 23
Ser ut att bli en jämn säsong bakom Mercedes mellan WILL, FERR, RED BULL och kanske Mclaren så småningom
RIC 1.30.7 medium
ERI 1.30.7 medium lap 5
RAI 1.29.5 hard lap 22
RAI inte medium utan hard
RIC 1.30.5 medium.. stabilt
ERI 1.30.4 lap 4 medium
RAI lap 21 1.51.5 medium
RIC 1.30.4 medium.. fortfarande inga tecken på deg.. En av hans styrkor förra säsongen var att hålla liv i däcken
20 varv för RAI på sitt första set medium
ERI 1.30.8 medium lap 3
RAI in.. LIVE depåstopp, racesim som det verkar då
RIC nu 1.30.8 medium
ERI 1.30.6 medium lap 2
skulle gissa ca 15 varv för RAI nu på detta set
RAI 1.32.3 medium..
RIC 1.30.4 medium
ERI 1.32.0
ERI på medium
RAI 1.31.8 igen medium
fortfarande 1.30 för RIC, en låg senast – medium
ERI ute igen
RAI kör vidare 1.31.8 medium
GRO 1.27.5 och nytt PB på soft.. andra push på detta set
dags för depåstopp för RAI kanske
Stadiga 1.30 för RIC samtidigt 1.32.0 för RAI
GRO låter däcken vila ett varv
RAI 1.31.4 medium
RAI nu mer än tio varv på medium racetankad
GRO gör PB 1.27.7 på soft P9
RAI 1.31.4 medium
GRO ute på soft
MAS kvar i depå och då kan vi skriva av full distans för honom
RAI 1.31.1 medium.. han kör vidare, han är några varv efter MAS
MAS in för depåstopp lap 14
RIC kan även han vara på en racedistans.. 1.30 tider på medium
RAI 1.31.2 medium
MAS 1.31.4 hard lap 13
RAI 1.31.0 medium.. även här tendenser på att däcken börjar gå av
MAS 1.31.8 hard.. helt klart har däcken tappat lap 12
MAG tillbaka in.. kanske för att förbereda start av race
RAI 1.30.9 medium
MAS 1.31.4 hard lap 11
Lätt att tappa temp i däcken när man som MAS gör ett långsamt varv mitt i stinten, har många ggr hört ERI klaga över det när han blev varvad förra året
RAI 1.30.7 medium. mkt jämna tider
MAS 1.31.7 hard.. börjar kanske tappa lite nu – lap 10
RAI 1.30.7 medium
MAS nu 1.38.5 hard.. måste hänt ngt där
MAG ute nu.. borde även han köra bilen i racetrim nu. Bara en dags körning kvar av testerna
RAI 1.30.7 medium.. starka tider av MAS
MAS 1.30.5 hard lap 8, tror han gjort kanske 10 totalt
RAI 1.30.7 medium
MAS 1.30.4 hard lap 7
RAI 1.30.4 medium… samma tider som MAS men ett däck mjukare
MAS 1.30.0 hard lap 6
RAI 1.30.3 medium..
fem varv sedan jag började följa
MAS 1.30.3 hard
RAI 1.30.2 medium sannolikt också på en racedistans
MAS 1.30.3 hard
RAI gjorde nyss 1.30.6 medium
MAS nu 1.30.1 hard
Iallafall på väg att göra en racedistans
Fortfarande 1.29 på MAS som troligen gör en racesim
Även RAI ute nu.. på medium
Stadiga 1.29 på MAS
MAs ute på hard..
Fick en kort pratstund med ERI som inte var helt nöjd med förmiddagen, lite småstrul som gjorde att teamet inte riktigt kunde genomföra sin plan i detalj. När det var dags för kvalsim så var det dessutom lite för varmt i asfalten för att kunna prestera de där topptiderna.. skillnaden mot igår var över tio grader och det gör stor skillnad på de mjuka däcken vilket vi såg på alla som var ute. Däremot kunde man konstatera att bilen är runt sekunden långsammare än Ferrari och Williams, vilket är ungefär som förväntat. I eftermiddag blir det typ en race-sim, inte klart om man gör full distans men många varv blir det.
MAS genom depån och värmer koppling och ut på banan
Tillbaka igen efter lunchuppehåll och vi har haft grön i två minuter..
Tillbaka efter lite käk
Målflagg för lunch
tiderna
1 Felipe Massa Williams 1m23.262s supersoft
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m23.276s +0.014 supersoft
3 Marcus Ericsson Sauber 1m24.477s +1.215 supersoft
4 Nico Hulkenberg Force India 1m24.939s +1.677 supersoft
5 Kevin Magnussen McLaren 1m25.225s +1.963 soft
6 Lewis Hamilton Mercedes 1m25.471s +2.209 medium
7 Daniel Ricciardo Red Bull 1m25.742s +2.480 medium
8 Carlos Sainz Jr Toro Rosso 1m26.330s +3.068 medium
9 Romain Grosjean Lotus 1m27.950s +4.688 medium
Alla verkar klara nu för att ta lunch…
MAG ute på soft iofs
Slut på kvalsim nu från teamen som det verkar.. 7 min till lunch
Lite imponerad av MAG:s tid.. första tecknet på vad den bilen kan göra idag
Före HUL med 0,5 sek
Grön andra.. bör bli PB..1.24.4 supersoft och förbi HUL P3
ERI PB sekt 1 grön, nu betydligt snabbare
ERI gjorde 1.24.2 på supersoft för två dagar sedan.. bara som ett riktmärke på banans beskaffenhet.. Igår NAS 1.24.0 på soft
Tydligen trafik på förra försöket
Inte ute än men snart
ERI ute på nya supersoft
Force India är med där bland Sauber, Toro Rosso, Lotus och Mclaren just nu.. övriga är för snabba
HUL ute och PB sekt 1 supersoft 1.24.9 supersoft P3
ERI in
HAM ev på supersoft
In och justera
Ingen förbättring på detta set tyvärr 1.25.589 supersoft.. missade en förbättring med några tusendelar.. grön avslutande sektor
Nytt försök.. överstyrt och ingen riktig balans är rapporterna från ERI. Däcken överhettar
Avbryter..
ERI grön sekt 1.. men det går lite för långsamt där.. 0,5 redan dit mot den bästa
Mclaren gjorde en bra tid, verkligen
ERI supersoft nu..
MAG 1.25.2 på soft.. P3 – där ser man
RAI 1.23.7 supersoft med en lila avslutning.. då tror jag att det var på samma set
RAI ingen förbättring i sekt 1.. inte nya däck?
RAI supersoft igen
MAG ute igen..
RAI ut igen
Alla utom SAI in i depån..
Banan är långsammare.. de kommer inte i närheten av ROS tid från igår med ett mjukare däck
RAI tillbaka i depå.. ett pushvarv enbart på supersoft
ERI P4 1.25.55 soft.. hittade 3/10 på detta set
RAI 1.23.2 supersoft.. väldigt jämnt med MAS bara 14 tusendelar skiljer
SAI soft 1.26.33 soft
RAI lila sekt 2
Kimi hittar 64 tusendelar i sekt 1 på supersoft
Banan verkar långsammare idag mot igår
ERI på nya soft
ERI ut igen
Slow down för HUL
Ferrari kör visst sina kvalsim trots allt
RAI på supersoft
MAS in efter enbart ett flygande på supersoft
HUL 1.25.6 soft P4
HUL ute på ett nytt set soft.. PB sekt 1 och 2
MAS P1 PB 1.23.2 supersoft.. hittade 0,7 i supersoft mot soft
MAS hitta lite mer i sekt 2
ERI och RAI i depå
MAS på supersoft lila sekt 1 men inte med mkt
RAI 1.24.3 och ERI 1.26.3 2 tior för RAI och 0.5 för ERI sämre på andra varvet
RAI hittar lite tid i sekt 1
Blir ett varv till för RAI och ERI men andra varvet är oftast ganska mkt långsammare
0.17 bakom MAS
Första titten på Ferraris fart
1.24.1 PB P2 för RAI
RAI också ute på soft
ERI 1.25.8 soft PB P4
Hög 25:a på g
1 sek långsammare än MAS i sekt 2
0,.5 bakom MAS i sekt 1
Grön i sekt 1
Hoppas på en snabb bana idag
ERI på soft..
ERI ut nu..
MAS PB P1 1.23.9 soft.. en sekund bort från medium varvet
MAS lila i andra också
MAG 1.28.3 PB P9 medium
Lila i första
Kvalsim för MAS? eller åt det hållet iallafall
MAS på soft.. kan gå undan
RIC PB 1.25.7 medium P3
MAG också ute igen efter en knapp halvtimme i depån
Gul andra..
RIC PB sekt 1
MAS också ut igen
RIC på medium.. får en förbättring nu?
RIC ute
tiderna
1 Felipe Massa Williams 1m24.950s medium
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m25.471s +0.521 medium
3 Daniel Ricciardo Red Bull 1m25.879s +0.929 medium
4 Nico Hulkenberg Force India 1m25.908s +0.958 soft
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m26.532s +1.582 medium
6 Marcus Ericsson Sauber 1m27.710s +2.760 medium
7 Carlos Sainz Jr Toro Rosso 1m27.800s +2.850 medium
8 Romain Grosjean Lotus 1m27.950s +3.000 medium
9 Kevin Magnussen McLaren 1m28.689s +3.739 medium
Alla inne nu
HUL fortsätter med 1.27.5:or på soft
4 varv nu på detta setet soft för HUL 1.27.3 soft senaste rundan
HUL följer upp med 1.26.999 soft
MAS 1.25.5 på nästa flygande medium
Samma för HUL
MAS ett slow down
GRO ute efter ett längre upphåll på en knapp timme.. medium
ERI fortfarande i depån
MAS nu P1
HUL 1.25.9 på soft
MAS riktigt snabb nu.. på medium 1,24,9
Hör att Ferrari troligen inte kommer att göra ngn kvalsim innan Melbourne.. vågat
HUL ute på soft igen
Bantempen nu 26,7 igår 29 som mest
ERI ännu inte i bilen
RIC gjorde just 1.25.9 på medium.. några hundradelar sämre än sitt bästa
soft blir det garanterat men blir det också medium.. eller supersoft?
Får just rapport om att ERI strax ska göra en ny kvalsim
SAI på medium
och RIC
Ut åker SAI
RAI in igen
Även RAI in och tom bana.. men jag hör någon vara på väg ut igen och det är RAI som kör fram för en provstart
MAG in
HUL inne igen, 53 varv idag.. ser helt ok ut
MAG cirkulerar vidare på 1,28 medium
RAI ute på medium
HUL följer upp med 1.27.5 soft
MAS PB P4 1.26.16 medium
HUL kvar ute på soft, nu 1.26.68 på sitt andra pushvarv
MAG PB 1.28.68 medium P9
MAG ute igen
HUL var på soft
HUL har hoppat upp till P3 1.26.1
Snabb paus för kaffehämtning men nu tillbaka
Ingen stor förbättring.. några hundradelar
Vi har RIC ute igen..PB 1.25.8 medium
Sauber meddelar via Twitter att ERI är på en längre stint
SAI gör 1.27.8 på medium P7
DÅ har vi även SAI ute för lite produktiv körning kan man tro.. enda föraren utan tid idag
ERI 1.27.7 PB P6 medium
ERI på nya däck och PB på g
ERI ute igen
Backar av..
gul andra
HAM ute på ett snabbt varv igen.. lila första sekt
MAG klar för en stund, tillbaka in 17 varv totalt
MAG nu PB 1.29.0 medium
HAM gör lätt 1.25.9 på medium
HAM, HUL och MAG på banan
MAG fortsätter 14 varv nu
HUL på medium P5 1.27.4 nytt PB
Eller åtminstone någorlunda tillfredställande
Hör precis att Mcl kör med sin splitternya Melbourne-spec motor.. med Honda ERS monterad igen. Denna måste därför fungera tillfredställande
MAG fortsätter att förbättra trodde jag.. men en långsam sista sektor
MAG gör sin första riktiga tid.. 1.29.3 medium P8
MAG i den hårt låtande Mclaren-Hondan också på medium
RIC PB 1.25.9 medium P2
GRO 1.27.95 medium PB P5
MAG ute igen
GRO på nya däck, PB sekt 1
RIC likaså
GRO på medium
RIC och GRO ut
Tiderna
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m25.471s medium
2 Daniel Ricciardo Red Bull 1m26.314s +0.843 medium
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m26.532s +1.061 medium
4 Felipe Massa Williams 1m26.546s +1.075 medium
5 Marcus Ericsson Sauber 1m28.719s +3.248 medium
6 Romain Grosjean Lotus 1m29.191s +3.720 medium
7 Nico Hulkenberg Force India 1m29.277s +3.806 medium
Nu även MAS inne
MAS ensam ute nu
MAS 1.26.6 på medium, ingen förbättring
MAS PB i sekt 1
Nu in i depå..
men bra varvtider om vi istället ponerar att han simulation av en mittstint.. runt 1.29.5 hela tiden
Rättning.. ERI är förstås på medium fortfarande och då faller min teori
MAS ute igen
ERI kör vidare.. på soft. Kanske vill göra en längre stint för att se om vissa förändringar gjort susen. Han gjorde bara 7 varv på soft på sin racesim med ganska stort tidstapp på slutet
HAM på ett till snabbt varv efter ett slow down och gör 1.25.4 PB P1 medium
Force India imponerande tillförlitlig…. 37 varv redan för HUL
HAM snabbast 1.25.7 medium P1
ERI ingen förbättring..
MAG bara korta stint ute.. tillbaka in efter ytterligare två varv
ERI PB sekt 1 helt plötsligt..
HAM också ute nu
Ja, ERI på medium
HUL på medium
ERI på medium tyckte jag..
ERI ute igen..HUL och MAG också.. Dansken har fem varv på skärmen så långt
ERI inne igen…
RIC P2 1.26.3 medium
RIC lila nu i sekt 1..
HUL 1.29.2 P7
ERI kör vidare på sina soft
HUL är den enda som ser ut att kunna förbättra just nu.. två PB sekt
Oj vad jag ser trött ut.. hårt liv i depån.. Charlie hur pigg som helst
Charlie Häggstam kom förbi och sa hej.. inget klart än var beskedet ang jobb i F1-depån
ERI ute med lite bättre fart nu.. 1.28.7 soft P5
GRO 1.29.1 MEDIUM PB P5
PB GRO 1.30.9 MEDIUM P6
GRO och MAS ute på medium resp hard.. PB för MAS 1.26.5 P4
MAG ytterligare ett ut och invarv på medium
MAG in igen på medium
MAG ute igen.. install avklarat
HUL gör fler varv, nu 17 på ett set hard
ERI ute på ett set soft i väldigt maklig takt än så länge.. aeromätningar
ERI ute
RAI nyss PB 1.26.5 P3 medium och RIC P2 1.26.3 medium
Enbart SAI och MAS ute nu
Två varv för MAG, install avklarat
Lotus presschef Andy Stobart kom förbi och sa hej
MAs nu ute på hard.. ERI i depån, 4 varv så långt
MAG är nu ute
Bättrar till 1.26.1 medium
HAM är lite hetare nu. 1.27.1 nyss och snabb på nästa också
RIC, GRO och RAI också i depån nu
ERI en av tre bilar i depån just nu
De flesta ”has got down to business” och börjat producera varv.. trots den långamtemperaturen, som dock är snabbt på väg uppåt
Gissa vem som ringde nu.. Charlie Häggstam, han är på plats i Barcelona. Låt oss hoppas han får lite goda nyheter snart.. Vågar man gissa att en plats hos Manor kan var aktuell.
RIC fortsätter att öka farten 1.27.9 hard.. and pushing
RIC förbättrar 1.28.3 hard P3
RIC P3 på hard 1.29.4
Jean Eric Vergne är redan i Australien.. på premiären för V8supercars.. kör lite demoruns för Ferrari
Visste ni förresten att HAM numera har en stylist/makeup artist med sig på banorna.. nån kan ju för sjutton ta en bild:)
8 bilar har varit ute, vi väntar fortfarande på MAG
Rättning.. HUL på hard
ERI på ett set skrubbat soft.. lät lite illa faktiskt över start o mål
HUL på prototypdäck
ERI ute igen
HUL har börjat göra varv.. 1.29.6 så långt
RAI har också börjat dagens arbete
1.27.2 för MAS
MAS på soft.. gissningsvis skrubbade från igår
MAS också ute..
HAM redan igång på ett set medium..
HUL den enda från igår som kör idag
Detta sa ERI till mig igår kväll…
http://www.viasatsport.se/nyheter/motor/ericsson-om-framgangen-fungerat-riktigt-bra/
ERI in igen
ERI ett extra install
Samma upplägg som senast för ERI idag.. kanske inte en hel racedistans men många varv och några snabba varv på mjukare däck.. nu på fm lite mer utvärdering av lite små nyheter. Enligt Sauber så testade man en ny bakvinge mot slutet av dagen igår och den ska säkert utvärderas vidare idag
Grönt ljus mina vänner, alla ut för install
Fick f ö smaka på Kimi Räikkönens hänsynslöshet på banan..:) Nja, inte riktigt men han var väldigt tydlig med att han skulle före mig in till banan i morse. Ingne tvekan om vem som skulle lämna fri väg om man säger så.. autografjägarna vid entrén gjorde sig heller icke besvär.
Försvann lite i mängden av inlägg igår men jag tycker att de GPS-data som vi fick ang Fernando Alonsos avåkning var rätt anmärkningsvärda. Han sägs alltså ha tappat kontrollen på bilen i 135 kph och träffat muren lite snett framifrån i 105 kph.. inga hisnande farter i dessa bilar direkt. Idag ersätter alltså Kevin Magnussen spanjoren och det kan mkt väl vara som förberedelse för att hoppa in även i premiären.. Fernando Alonso fortsätter att hävda att mår alldeles utmärkt i en selfievideo igår men kan inte lova något datum för en comeback i bilen. Vore så otroligt tråkigt om han inte kan köra i premiären, Formel 1 behöver förare som Alonso, inte för att jag inte gillar Kevin Magnussen men han är inte samma profil.. ännu
Skulle kunna tänka mig att Force India ändå delar på dagen så de båda förarna får 1m5 dag var i den nya bilen.. men PER var ju här och körde den gamla vilket inte HUL gjorde så det kanske är HUL som två och PER en dag
Här är dagens line up
Mercedes
Lewis Hamilton
Red Bull
Daniel Ricciardo
Williams
Felipe Massa
Ferrari
Kimi Räikkönen
McLaren
Kevin Magnussen
Force India
Nico Hülkenberg
Toro Rosso
Carlos Sainz Jr.
Lotus
Romain Grosjean
Sauber
Marcus Ericsson
God morgon denna krispiga dag i Barcelona.. eller Montmelo, strax norr om Barcelona för att vara exakt.. vi bjuder ju nu på 2.5 härliga grader (dock 1 grad mer än för 30 minuter sedan) och en klarblå himmel