Mellandag i Barcelona…

Fernand Alonso blir kvar på sjukhus tills vidare

Fernand Alonso blir kvar på sjukhus tills vidare

Tisdag förmiddag i Barcelona, sitter på hotellet och producerar texter till Teknikens Värld som kommer i tidningen lagom till premiären – håll utkik. Dessutom lite halvmatt i benen efter utomhuspremiären på cykel igår där jag fick hjälp av Alex Elgh att komma runt de dryga fyra milen. Om jag säger att det tog drygt två timmar att cykla så förstår ni att det var en del av det som var uppför, inte herr Blomqivsts favorit topografi. Men upp skulle vi och ner kom vi även om jag tvingades byta cykel med Alex några gånger, den hade nämligen lite lättare utväxling. 

Sitter nu på förmiddagen och funderar lite på Mclaren och deras förklaring till det som hände Fernando Alonso i söndags. Det sägs att vinden var orsaken till avåkningen och att det var en normal avåkning och en hjärnskakning för Alonso. Kan ju inte direkt påstå att de ljuger, de har ju trots allt alla fakta men det känns mer som att man producerat ett förlopp som förklarar varför Fernando fortfarande är kvar på sjukhuset. Men som sagt, tills motsatsen är bevisad så får vi tro på denna förklaring, jag bara hoppas att det verkligen inte är så att Fernando Alonso är sjuk, det är dock fortfarande min känsla.

Här är vad Mclaren sagt om det hela

”His car ran wide at the entry to Turn 3 – which is a fast uphill right-hander – allowing it to run onto the Astroturf that lines the outside of the track,

A consequent loss of traction caused a degree of instability, spitting it back towards the inside of the circuit, where it regained traction and struck the wall side-on.

Our findings indicate that the accident was caused by the unpredictably gusty winds at that part of the circuit at that time, and which had affected other drivers similarly (eg, Carlos Sainz Jr).

We can categorically state that there is no evidence that indicates that Fernando’s car suffered mechanical failure of any kind.

We can also confirm that absolutely no loss of aerodynamic pressure was recorded, which fact indicates that the car did not suffer any aerodynamic loss, despite the fact that it was subjected to a significant level of g-force.

We can also disclose that no electrical discharge or irregularity of any kind occurred in the car’s ERS system, either before, during or after the incident

That last point refutes the erroneous rumours that have spread recently to the effect that Fernando was rendered unconscious by an electrical fault. That is simply not true.

Our data clearly shows that he was downshifting while applying full brake pressure right up to the moment of the first impact – something that clearly would not have been possible had he been unconscious at the time.

Our data also confirms that Fernando’s car struck the inside concrete wall, first with its front-right wheel and then with its rear-right. It was a significant lateral impact, resulting in damage to the front upright and axle.

After the initial impact, the car slid down the wall for about 15 seconds before coming to a halt. All four wheels remained attached to the car, but no damage was sustained by the bodywork or crash structure between the front and rear wheels.

Fortfarande ingen förklaring till någon hjärnskakning och med tanke på hur väl skyddad föraren sitter med huvudet numera så ska en avåkning, så som den är beskriven av Mclaren själva, inte ge skador som gör att föraren i fråga behöver stanna på sjukhus i flera dagar – men det är enbart min åsikt baserat på vad jag nu både sett och hört. Blir faktiskt lite störd över att inte få ihop skadorna/sjukdomen med vad som hände, kliar liksom i mitt huvud.

Tveksamt om Fernando Alonso nu kör något den avslutande testen kommande veckoslut, vem och om någon ersätter har inte kommunicerats ännu