Hockenheim värd för Tysklands GP även 2015

Daniel Ricciardo på Hockenheim i somras, nu ser det ut att bli körning där även 2015

Daniel Ricciardo på Hockenheim i somras, nu ser det ut att bli körning där även 2015

Så sent som igår meddelade ägarna till Nürburgring att något avtal inte vart klart med med Bernie Ecclestone om att arrangera Tysklands GP 2015. Värdskapet för just Tysklands GP har de senaste åren delats mellan Hockenheim (som arrangerade 2014) och Nürburgring (arrangör 2013) och årets upplaga skulle alltså ha körts på ”Ringen”. 

Nürburgring har dock haft stora ekonomiska problem med flera ägarbyten de senaste åren och svårigheten att få verksamheten att gå runt drabbar naturligtvis också arrangörskapet av Formel 1. Därför meddelar idag Bernie Ecclestone att Hockenheim tar hand om Tysklands GP även 2015 och vem vet, det kan ju faktiskt vara så att Hockenheim tar på sig arrangörskapet för flera säsonger framöver, mycket talar för det. Bernie Ecclestone säger så här till Reuters nu på förmiddagen.

”It’s going to be at Hockenheim, we’re in the middle of doing something with them. It can’t be Nuerburgring because there’s nobody there,” 

”We’ve got a contract in place (with Hockenheim), we just have to amend the years of the contract. It was alternating with Nuerburgring so we’ll just take that out,” 

På vilken av banorna Nürburgring eller Hockenheim som Tysklands GP körs spelar mindre roll för mig rent racingmässigt men föredrar nog ändå Hockenheim av logistiska skäl, lite lättare att hitta boende närmare banan och mindre problem med trafik och köer. Det som förvånar är dock att ett land som Tyskland som producerat inte mindre än 11 VM-titlar mellan 1994-2014, d v s 50 procent av de 21 senaste säsongerna har världsmästaren i Formel 1 kommit från Tyskland. Lägg därtill att tyska Mercedes vann årets konstruktörsmästerskap överlägset. Borde inte tyskarna vallfärda till sina egna lopp eller har man blivit för bortskämda med framgångar för att vilja se loppen live? Jag tror att det kan vara en bidragande orsak, den stora anledningen, i mina ögon, är dock att biljettpriserna är på tok för höga och därför väljer tyskarna att stanna hemma vid TV:n istället för att sitta i 30 graders värme på läktaren på Hockenheim eller i ösregn på Nürburgring.

Nu går det inte att sänka biljettpriset hur mycket som helst, till skillnad från t ex DTM (som ofta har välfyllda läktare på dessa två banor) så vill ju Formel 1 har en stor del av kakan och tar därför ut en rejäl avgift från arrangören som måste täcka upp för detta med biljettintäkter. Tricket är att hitta var brytpunkten går, hur lågt man måste/kan gå ner i pris och få fullt på läktarna men ändå täcka upp för utlägg och i bästa fall göra en liten vinst.. I DTM:s fall så är det ju de själva som arrangerar och kan ha ett biljettpris som är mycket mer humant, där handlar det mer om att få folk att besöka den rullande bilutställningshall som DTM faktiskt är förutom underhållande racing på banan.