Högre, starkare och billigare…

Kommer vi att se förare få hantera bilar med upp emot 1000 hästkrafter i framtiden?

Kommer vi att se förare få hantera bilar med upp emot 1000 hästkrafter igen?

Det nya motorreglementet har vållat till debatt under fjolårssäsongen med allt från bristen på ljud till de höga kostnaderna. I förra veckan träffades F1 technical group i Schweiz för att diskutera ev förändringar på motorreglementet. Jag läste bl a att Bernie Ecclestone önskade sig mer hästkrafter (> 1000), mer ljud och billigare motorer och tänkte i mitt stilla sinne att han kanske tror på tomten också.

När det gäller kostnaden för motorerna så har den faktiskt minskat i förhållande till den totala budgeten mot början av 2000-talet. Ett kundteam idag betalar alltså mindre av den totala budgeten för att köpa motorer än vad ett motsvarande team gjorde t ex 2001. Skillnaden är att man på den tiden gjorde av med betydligt fler motorenheter för att klara en säsong än vad man gör idag och räknar man så så har priset knappast gått ner men inte heller skenat galet åt andra hållet. Kostnaden för motorerna utgör fortfarande en väldigt stor del av ”ickefabriksteamens” budget vilket naturligtvis svider. En standardisering av vissa komponenter (ERS eller liknande) skulle kunna få ner kostnaderna en aning

Att få till mer hästkrafter är, vad jag förstår, ett relativt litet problem. Ta bort regleringen av bränsleflödet, öka varvtalet och ge möjlighet att köra med mer än 100 kg tillsammans med några mindre designförändringar på hårdvaran så är den saken löst.

Ljudfrågan är kanske något svårare att lösa, eller säg så här – Är ljudet något som ska prioriteras när ev förändringar diskuteras för framtiden? Många fans svarar givetvis ja på den frågan, sedan återstår att se om de som utvecklar motorerna tycker att det har samma prioritet. Låt nu inte detta inlägg bli ett i ljuddebatten, den har vi fört så många gånger tidigare och där tror jag inte vi kommer så mycket längre. Jag skulle dock gissa att man kommer att titta på lösningar för att få tillbaka lite av det ljud från motorerna som många önskar.

Med dessa förändringar på motorreglementet är tanken främst att bilarna ska bli svårare att köra, FIA diskuterar även en höjning av downforcenivåerna tillsammans med ett mer aggressivt utseende på bilarna med bl a större hjuldimension, något som kan bli verklighet redan till 2016. Ev motorändringar ser dock inte ut att komma förrän till säsongen 2017.

Personligen är jag i grunden positiv till mer hästkrafter, mer tveksam till ökad downforcenivå. Mycket hästkrafter och högt mekaniskt grepp tror jag är ett bra recept för framtiden om man vill se mer ”close racing”. Samtidigt ska Formel 1 inte vara ”stockcar” med kamper hjul mot hjul i varje kurva i 65 varv, bataljerna ska finnas men det får inte gå inflation i det heller. Lagom är alltid bäst och jag tycker nivån på racing som vi haft de senaste säsongerna är fullt tillräcklig i det avseendet.