Honda luftar sin nya motor på bana…

Första bilderna på Hondas power unit inför 2015

Första bilderna på Hondas power unit inför 2015

Mclaren meddelar att nästa års Hondamotor kommer att köras på banan för första gången i morgon. Provkörningen kommer att utföras under en s k filmdag på Silverstone med de sedvanliga restriktionerna när det gäller antal km och vilka däck som får användas. Bilen som används är ett utvecklingschassi döpt till MP29-H, en bil som tagits fram för att testa de huvudsakliga installationerna av den nya motorn. Det blir teamets testförare Oliver Turvey och Stoffel Vandoorne som kommer att sitta bakom ratten

Sitter annars, efter några dagas sjukdom, och skummar igenom allt konstigt som kommit ut de senaste dagarna. Allt från att Red Bulls teamchef Christian Horner (eller som Claire Williams kallar honom numera, Mr Halliwell) vill ha tillbaka V8-motorn till Bernies Ecclestones briljanta SuperGP2-mästerskap. SuperGP2 skulle då bli ett andra mästerskap i mästerskapet och skulle köras med GP2-bilar med uppdaterade motorer. Givetvis en idé som aldrig kommer att bli verklighet utan enbart ett klassiskt Ecclestone-utspel för att markera mot de team som hörts mest den senare tiden kring bristen på pengar (främst Sauber, Force India och Lotus). När det gäller Horners V8:or så är han bara tjurig över att Mercedes vägrar gå med på att lätta på frysningen av reglementet på motorerna. Han vill inte alls ha tillbaka några V8:or, han vill snarare förbättra sin Renault V6 turbo och kommentarerna indikerar för mig att Renault och Red Bull troligen vet vad som behöver göras men att det krävs att frysningen av motorutvecklingen lättas en aning.

Marcus Ericsson meddelade igår kväll att han valt att avsluta sitt kontrakt med Caterham. Sannolikt en bra idé där det inte fanns någon större mening med att hänga kvar även om det innebär att han inte får köra finalen i Abu Dhabi, om nu Caterham kommer till start. I gengäld gör det att Marcus nu kan börja jobba med Sauber på ett helt annat sätt, kanske öppnar det för att han nu, åtminstone kontraktsmässigt, kan köra t ex FP1 i Abu Dhabi eller, mer troligt, någon av testdagarna direkt efter finalracet. Ju tidigare han kan börja jobba med Sauber desto bättre.

Avslutningsvis en liten påminnelse om Macau GP, inofficiella VM i Formel 3 som Viasat Motor visar i helgen. Tom Blomqvist var snabbast på Q1 med Felix Rosenqvist 9:a. Kvalracet ser ni lördag morgon 06.40 och finalracet på söndag morgon 08.25.. Jag komnenterar