Mot Ryssland med blandade känslor…

#FORZAJULES

#FORZAJULES

Kan inte påstå att det är med något annat än blandade känslor som jag jag nu gör mig redo för resan mot Ryssland och återkomsten till Sotji och hur ska det inte vara för Marussia som säkert förberett sig på något lite extra på teamets andra hemmaplan. Det är, som alltid i dessa situationer, en jobbig väntan på besked från sjukhuset i Japan angående Jules Bianchis tillstånd. Det senaste är att professor Saillant, samme doktor som konsulterades efter Michael Schumachers olycka, har anlänt till sjukhuset och vad jag läst mig till från italienska journalister på plats så ska nu familjen få Professor Saillants åsikt på hur man ska gå vidare. Någon form av uttalande bör komma senare under dagen.

Sedan kommer vi till själva händelsen som alla försöker förstå, där många även tror sig veta anledningen till det som skedde. Det diskuteras gulflaggor och grönflaggor, hur fort Bianchi körde, om det var för mörkt och för blött o s v. Detta är helt naturligt eftersom vi alla vill ha svar på varför  det hände. Hur kunde en förare av Bianchis kaliber köra av på detta sätt, rakt in i en traktor?  - Vems är felet?

Min egen åsikt skrev jag om redan efter loppet, säkerhetsbil borde ha kallats ut direkt vid Sutils avkörning. Jag lutar min åsikt väldigt mycket mot vad Eje Elgh tycker här eftersom han kört 1000-tals varv på Suzuka i alla tänkbara förhållanden och har därmed mycket stor kännedom om vad man ser, hur det är i blött o s v.

Säkerhetsbil borde ha kallats ut för att:

1. En traktor behövde köras ut på banan för att bärga Adrian Sutils bil vid ett väldigt snabbt och tekniskt parti på banan på utsidan av kurvan

2. Det hade börjat regna igen och började skymma

3. Flera bilar hade i detta läge av loppet börjat byta från Intermediates till full wets vilket gjorde att det var många som kanske inte hade rätt däck för rådande väder – t ex Jules Bianchi som fortfarande hade intermediates som var rejält begagnade.

Jag vet att förarna har stort ansvar under gulflagg och det är ett stort NO NO att köra av på samma ställe där en bärgning av en tidigare avkörning pågår, då har man helt enkelt inte kört så som reglerna föreskriver. Samtidigt har förarna under lång tid legat och kört i höga farter, gjort sitt allra yttersta bakom ratten i mycket svåra förhållanden och har helt andra referenser än vi har på sidan och kan kanske inte göra den korrekta bedömningen i ett sådant läge vi t ex hade i söndags. Det är just därför som jag tycker att säkerhetsbilen borde har kallats på en gång, den erfarenheten finns hos tävlingsledningen. Så fort Sutils bil stannat till borde FIA tryckt på knappen och tänt alla blinkfyrarna på banan till gult och skickat ut Mayländers Mercedes för att få ner farten på fältet. I detta läget hade loppet dessutom passerat 75% av distansen vilket gjorde att man kunde dela ut full poäng, man var liksom hemma med Japans GP, fanns inget att tveka på.

Naturligtvis jagas syndabockar och någon är ju ytterst ansvarig för det som hände, men jag läste på en annan motorsportsite där skribenten menar att det snarare är ett resultat av den ”perfekta stormen” vilket jag tycker är en bra liknelse. En mängd olyckliga omständigheter sammanföll och resulterade i en mycket allvarlig olycka som fortfarande kan få dödlig utgång. Poänglöst att just nu försöka hänga tävlingsledning, funktionärer på plats eller den inblandade föraren, det viktiga är istället att verkligen ta reda på vad som hände i detalj och göra en ordentlig utredning så att det inte händer igen.

https://www.youtube.com/watch?v=88b7VqEeisc

I morgon går flyget mot Ryssland, ett omdiskuterat lopp i ett land som inte är helt okontroversiellt med tanke på sitt agerande i närområdet. Det finns säkert frågetecken om man ska köra F1 i Ryssland eller inte men nu blir det race och det måste nu alla förbereda sig på. För mig personligen, och för fotomange, så blir det återkomsten då vi båda var på plats under OS. Även om jag sett delar av banan i vintras blir det lite spännande att komma tillbaka till Olympiaparken och se hur det ser ut nu med en tävlingsbana för Formel 1 där istället. Återkommer med mer rapporter från Sotji på torsdag, i morgon är det som enbart resdag.

#FORZAJULES