Förbud mot viss radiotrafik…

Möjligheten för Romain Grosjeans raceingejör Ayao Komatsu att hjälpa sin förare över radion är på väg att starkt begränsas

Möjligheten för Romain Grosjeans raceingejör Ayao Komatsu att hjälpa sin förare över radion är på väg att starkt begränsas

Apexhastighet genom kurva x, hur sent du bromsar jämfört med teamets andra bil, temperatur i däck och bromsar och var ligger tidstappet gentemot t ex teamkollegan. Detta är något av den information som förarna får från depån och sin raceingenjör och som är till stor hjälp för föraren när det handlar om att maximera sin egen prestation. Men det kan vara slut på detta redan fr o m Singapores GP, Formel 1:s s k strategigrupp hade ett möte på Monza och där kom det på förslag att radiotrafik som hjälper föraren prestandamässigt ska förbjudas och anledningen är att man vill göra jobbet för föraren svårare. Många är av uppfattningen att förarna är helt i händerna på sin raceingenjör och den information som teamet har tillgänglig och detta vill man nu försöka komma bort från. Förslaget är att all radiotrafik som inte handlar om specifika procedurer eller är av säkerhetskaraktär ska förbjudas.

Generellt ett bra förslag som initialt kan ha lite påverkan på hur svårt det blir, är bara rädd för att kodspråk införs och att teamen även hittar något sätt komma runt delar av detta genom t ex knapptryck på ratten även om allt inte går att ersätta på detta vis. Dessutom är det en ganska typisk Formel 1-regel där det finns enorma mängder tolkningsutrymme istället för att bara införa total radiotystnad under loppet. Om detta nu genomförs som föreslaget kommer det bli mängder av diskussioner om det som sades över radion hjälpte en viss förare eller inte, inte minst hos fansen vid tv-apparaterna. Samtidigt vill inte jag att vi missar möjligheten att höra radiotrafiken mellan förarna och depån, det har varit en klart upplyftande feature som tillfört mycket till sändningarna. Jag kan dock hålla med om att det gått lite till överdrift med hur mycket information förarna får från depån med följden att många upplever dem som robotar som enbart gör som dom blir tillsagda utan att behöva ta några egna beslut, många gånger svåra beslut som nu blir enkla med hjälp av depån.

Har själv suttit med under en testdag och lyssnat på all den radiotrafik som går från depån till föraren och tillbaka och var närmast chockad över hur mycket information som ska processas. Kan säkert vara en och annan förare som tycker det är skönt om det blir lite lugn och ro i cockpit med mer tid att faktiskt göra det man är satt där att göra, nämligen köra bilen så det bara går.