Fåntratt eller dumstrut?

Mercedes "megafon" för förhöjd motorljudsupplevelse

Mercedes ”megafon” för förhöjd motorljudsupplevelse (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Så har vi då kommit till den punkt då FIA försöker göra alla fans, som tycker att årets F1-bilar låter för lite, till lags. Mercedes använder en del av denna andra och sista dag i Barcelona för att testa en ny lösning på avgassystem, ett slags megafon, som ska förhöja ljudupplevelsen från bilarna. Det är definitivt ingen vacker skapelse och personligen så har jag fortfarande inte förstått om det är ett skämt, ett slags ironiskt försök att visa alla att man faktiskt försöker, eller om det verkligen är ett seriöst försök att få upp volymen.

Har absolut ingen lust att dra igång ljuddebatten igen men när ett sådan här knasigt test görs så blir det ofrånkomligt. Är det verkligen så att alla ljudantaganositer istället vill se en stor tratt sticka ut i baken på bilarna för att få det stora nöjet att behöva använda hörselskydd igen? Ljudet är en viktig del av upplevelsen och de som växt upp under den högvarviga V10 och V8-eran är förstås besvikna (jag tillhör  själv den skaran) men att sätta en trumpet bak på bilarna blir lite som att sätta en dumstrut på huvudet på Jean Todt. Tycker istället att FIA ska stå för sitt beslut att köra hybrid/turbomotorer och leva med en del kritik som ändå kommer att klinga av..

För att denna ”trumpetlösning” ska bli aktuell så krävs att alla teamen är helt eniga annars hamnar den på soptippen. Mercedes testar den idag men alla motortillverkarna har gemensamt varit med i processen som lett fram till dagens test.

Till något helt annat.. I går så var Max Chilton snabbast efter den första testdagen i Barcelona. Hans tid, 1.26.4, hade räckt för P4 i kvalet i lördags men tiden gjordes  på supersoft och hade Mercedes gjort en tid på motsvarande däck hade man varit i närheten av fjolårets pole och därmed varit ca 6-7 sekunder snabbare än GP2, vilket är mer normalt. Årets Pirellidäck i F1 är lite för långsamma och det har ju sin förklaring i att det nya reglementet kräver lite andra egenskaper från däcken mot förra säsongen. Många har grymtat över att GP2-bilarna var för nära F1 i varvid och det har alltså till största delen med däck att göra, ett fenomen vi lätt hade kunnat se även tidigare säsonger beroende på vilka däck som körs. Ska faktiskt bli lite intressant och se hur däcksituationen blir i Monaco där båda klasserna kör de mjukast blandningarna..