Nu kör vi vidare…

Glädjande nog kan jag idag berätta att f1-bloggen, i samarbete mellan Teknikens Värld och Viasat Motor, fortsätter resten av säsongen.

Känns riktigt kul att få chansen att fortsätta skriva lite tankar, känslor och förhoppningsvis en och annan nyhet här på bloggen även nu när försäsongstesterna är avklarade.

Natten mellan torsdag och fredag är det ”roll out” för teamen med sina racekonfigurerade bilar, inte med racemotorer och växellådor men resten är nog rätt mycket det som kommer att gälla för resten av helgen. De flesta teamen kommer förstås också med ytterligare ett antal uppdateringar på sina bilar för utvärdering under fredagsträningarna. Man brukar säga att vindtunneln ligger ca 4-5 veckor före det som syns på banan och att 1-2 av uppdateringarna helst bör fungera även på banan. Lotus James Allison sa till mig förra året att bilen behöver bli i genomsnitt 1 tiondel snabbare per helg för att man inte ska tappa sin position i fältet, för att bli komma ikapp motståndare, och helst förbi, krävs alltså betydligt mer. Detta var något Ferrari fick erfara förra året när man, ganska panikartat, insåg hur långt efter man låg tidsmässigt och jag måste säga att Italienarna gjorde ett styvt jobb med att få bilen snabbare under säsongen.

I år är Ferrari betydligt nöjdare med sin bil, paradoxalt kan dock inledningen på 2013 bli tuffare än den blev förra säsongen. I år har vi tio bilar/fem team som alla ser mycket starka ut och som alla har kapacitet att vinna race, om alla dessa team/bilar också tar sig i mål så blir det betydligt tuffare att ta ”stora” poäng. I teorin kan ett team som Ferrari få kriga om 5-10 plats i racen för att några enstaka tiondelar fattas i fart och då krävs det att konkurrenterna, precis som förra året, har en del oväntade problem, typ struliga depåstopp eller att bilarna går sönder för att man ska ta den poängskörd som krävs för att inte halka efter redan tidigt. Detta scenario gäller ju självklart inte bara Ferrari utan kan mycket väl även drabba Lotus, Mclaren, Mercedes och Red Bull. Vad jag vill peka på är dock att för Ferrari, som var så grymt mycket långsammare konkurrenterna förra året vid den här tiden, så kan starten på 2013 bli tuffare trots en mycket bättre bil mot 2012.